محافظت طولانی‌تری را در برابر بیماری کرونا داشته باشید

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک مطالعه اخیر نشان می دهد که پس از واکسیناسیون سوم، تعداد آنتی بادی ها در بدن در سطح بالاتری نسبت به دوز دوم باقی می ماند. یک مطالعه مشترک توسط محققان دانشگاه Tartu، Synlab و Icosagen، تداوم سطوح آنتی بادی را در حدود 100 نفر پس از دریافت سومین دوز واکسن فایزر بررسی کرد.

پس از واکسیناسیون، شرکت‌کنندگان در مطالعه آزمایش خون دادند و آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T اندازه‌گیری شدند تا ببینند آیا فرد پاسخ ایمنی سلولی ایجاد کرده است یا خیر؟

یکی از نویسندگان این مطالعه، پرت پترسون، پروفسور ایمونولوژی مولکولی در دانشگاه تارتو، گفت:« هر چه فاصله بین واکسیناسیون طولانی تر باشد، کاهش آنتی بادی ها بیشتر است. برای واکسیناسیون های بعدی، دانستن مدت زمان پاسخ ایمنی ضروری است. طبق این مطالعه، سطح آنتی بادی پس از سومین نوبت واکسن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با گذشت زمان، سطح آن کاهش می‌یابد و طبیعتاً چنین تغییری پس از سومین دوز نیز رخ می‌دهد. با این حال، پس از شش ماه، سطح آنتی‌بادی هنوز به طور متوسط شش برابر بیشتر از سطح آن در نیم سال بعد از دوز دوم واکسن بود».
واکسن‌های کنونی، به‌ویژه پس از دوز سوم، پاسخ ایمنی بهتری به نوع omicron می‌دهند. این مطالعه توانایی آنتی‌بادی‌ها را برای مسدود کردن اتصال پروتئین اسپایک ویروس به گیرنده ACE2 در سلول‌های انسانی بررسی کرد.

نتایج نشان داد که توانایی آنتی‌بادی‌ها برای مسدود کردن سنبله ویروس در طول زمان کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، توانایی آن‌ها در مسدود کردن پروتئین اسپایک نوع omicron که از سال 2022 در گردش است از اتصال به گیرنده ACE2 ضعیف شده است. دلیل اصلی این امر این است که ساختار پروتئین اسپایک omicron را در مقایسه با سایر انواع ویروس تغییر داده است.

محققان همچنین پاسخ ایمنی سلولی به ویروس را بررسی کردند. سومین دوز تقویت کننده به طور قابل توجهی بر تشکیل سلول های T حافظه، یعنی پاسخ ایمنی سلولی تأثیر گذاشت. 97 درصد از افرادی که دوز سوم را دریافت کرده‌اند سلول‌های T حافظه داشتند. بسیاری از مطالعات قبلی تأیید کرده‌اند که سلول‌های T مهم‌ترین عامل در پیشگیری از COVID-19 شدید هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Reports Medicine منتشر شد.

 

منبع:medical news
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا