چگونه یک ضربه بزرگ توانسته کره ماه را تشکیل دهد؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، چگونگی پیدایش ماه موضوعی است که بسیار در باره‌ی آن بحث شده و می‌شود. اما هنوز پاسخی قطعی به آن داده نشده است.

این بررسی جدید توسط دانشمندان نشان داد که برخورد غول پیکر بین زمین و جسمی به اندازه مریخ می تواند بلافاصله جسمی شبیه ماه را در مدار زمین قرار دهد. در جستجوی سناریوهایی که بتواند سیستم زمین و ماه کنونی را توضیح دهد، محققان صدها ضربه مختلف را با وضوح بالا شبیه‌سازی کردند که زاویه و سرعت برخورد و همچنین جرم و چرخش دو جسم در حال برخورد را تغییر می‌داد.

این محاسبات با استفاده از کد شبیه‌سازی منبع  SWIFT، اجرا شده که توسط دانشگاه دورهام به نمایندگی از مرکز محاسباتی حمایت می‌شود. با شبیه‌سازی‌های با وضوح بالا، محققان می‌توانند ویژگی‌هایی را کشف کنند که در مطالعات قبلی در دسترس نبودند.این نظریه ها باید ساختارهای داخلی متفاوتی را برای ماه پیش بینی کنند. محقق ارشد این مطالعه، گفت: «این موضوع طیف جدیدی از مکان‌های شروع احتمالی برای تکامل ماه را باز می‌کند. ما این پروژه را شروع کردیم بدون اینکه دقیقاً بدانیم نتایج این شبیه‌سازی‌های با وضوح بسیار بالا چه خواهد بود».

دانشمندان این پروژه بیان می‌کنند که  ماه پس از برخورد بین زمین جوان و جسمی به اندازه مریخ به نام Theia در 4.5 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. اکثر تئوری ها ماه را با تجمع تدریجی زباله های حاصل از این برخورد می سازند. با این حال، این موضوع با اندازه گیری سنگ های ماه به چالش کشیده شده است که نشان می دهد ترکیب آنها شبیه گوشته زمین است.

این پروژه می تواند به توضیح اسرار حل نشده مانند مدار کج شده ماه از خط استوا کمک کند. بسیاری از ماموریت‌های ماه آینده باید سرنخ‌های جدیدی را در مورد نوع برخورد غول‌پیکر به ماه نشان دهند، که به نوبه خود درباره تاریخ خود زمین به ما خواهد گفت.

این تیم تحقیقاتی شامل دانشمندانی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا و دانشگاه گلاسکو، بریتانیا بود و یافته‌های شبیه‌سازی آنها در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

 

منبع: biology news
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا