فعالیت در جامعه، کلید پیشگیری از زوال عقل

به گزارش سیناپرس اردبیل، به نظر می رسد هر چه بیشتر فعالیت های اوقات فراغت اجتماعی انجام دهید از پیوستن به یک باشگاه محلی یا ورزش، تا داوطلب شدن یا شرکت در یک گروه مذهبی احتمال کاهش زوال شناختی شما بیشتر می شود. فعال نگه داشتن مغز به ذخیره نورون های سالم، بهبود مهارت های تفکر با افزایش سن کمک می کند.

محققان می گویند راه های دیگر برای اطمینان از ذخیره شناختی قوی تر شامل فعالیت های هنری، رفتن به دانشگاه، داشتن یک شغل محرک و مطالعه است. حتی گوش دادن به رادیو، بازدید از موزه ها، باغبانی، بازی های رومیزی یا پر کردن جدول کلمات متقاطع و سایر پازل ها کمک می کند. این نتایج هیجان‌انگیز هستند زیرا نشان می‌دهند که توانایی شناختی در طول زندگی ما تحت تأثیر عواملی است و شرکت در یک سبک زندگی فعال فکری، اجتماعی و فیزیکی ممکن است به جلوگیری از زوال شناختی و زوال عقل کمک کند.

دکتر دورینا کادار یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه ای می گوید: «مطالعات قبلی نشان می‌دهد افرادی که در دوران کودکی نمرات آزمون‌های پایین‌تری دارند، نسبت به افرادی که نمرات بالایی دارند، بیشتر احتمال دارد در دوران پیری دچار افت ذهنی شدیدتری شوند». کادار می افزاید: «این دلگرم کننده است که دریابیم ایجاد ذخیره شناختی ممکن است تأثیر منفی شناخت پایین دوران کودکی را برای افرادی که ممکن است از دوران کودکی غنی بهره نبرده باشند و تا اواخر زندگی انعطاف پذیری ذهنی قوی تری ارائه دهند، جبران کند». 

افرادی که شغلی در سطح حرفه ای یا متوسط داشتند به طور متوسط 1.5 امتیاز بیشتر از همتایان نیمه ماهر یا غیر ماهر کسب کردند. و افرادی که دارای مدرک لیسانس یا سایر مدارک تحصیلات عالی بودند به طور متوسط 1.22 امتیاز بیشتر از افراد بدون مدرک کسب کردند. ابزاری به نام «شاخص ذخیره شناختی» قدرت مغز را رتبه بندی کرد. این سطح تحصیلات 26 را با مشارکت در فعالیت های اوقات فراغت در 43 سال و شغل تا 53 سال ترکیب می کند.

توانایی خواندن همچنین به عنوان معیاری برای یادگیری کلی مادام العمر جدا از تحصیل و شغل مورد آزمایش قرار گرفت. پروفسور Michal Schnaider Beeri می نویسد: «از منظر بهداشت عمومی و اجتماعی، سرمایه گذاری در آموزش عالی، گسترش فرصت ها برای فعالیت های اوقات فراغت و ارائه فعالیت های چالش برانگیز شناختی برای مردم، به ویژه آنهایی که در مشاغل کم مهارت کار می کنند، ممکن است مزایای گسترده و بلندمدتی داشته باشد».

باید توجه داشته باشیم یافتن راه هایی برای به چالش کشیدن منظم مغز از زوال عقل محافظت می کند. تعداد موارد زوال عقل در سراسر جهان تا سال 2050 سه برابر خواهد شد و به بیش از 150 میلیون خواهد رسید. بدون هیچ درمانی در چشم، تمرکز فزاینده ای بر روی رفتارهای محافظتی است.

کاترین گری، مدیر ارتباطات تحقیقاتی در انجمن آلزایمر بریتانیا که تا حدی بودجه طولانی مدت را تأمین کرده است، می‌افزاید: «هر چه بیشتر به طور منظم مغز خود را به چالش بکشید،احتمال اینکه در سال‌های آخر عمرتان مشکلات حافظه و تفکر را تجربه کنید، کمتر می‌شود».مطالعه ترم  از دوران کودکی تا بزرگسالی، شرکت‌کنندگانی که مغزشان را فعال نگه می‌داشتند، چه در زمینه تحصیل، چه در حرفه‌شان و چه با شرکت در سرگرمی‌های پیچیده، تا سن 69 سالگی توانایی‌های فکری بهتری داشتند.

 در حالی که عوامل خطر زیادی در رابطه با ابتلا به زوال عقل وجود دارد، امیدواریم که بدانیم درگیر شدن در فعالیت های تحریک کننده ذهنی و یافتن راه هایی برای به چالش کشیدن منظم مغز می تواند به کاهش رشد مشکلات حافظه و تفکر در آینده کمک کند.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا