یک گام دیگر به‌سوی کشف اسرار زمان

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان ابتکار مرکز فارغ التحصیلان CUNY برای علوم نظری می گویند که این پدیده از برهمکنش های میکروسکوپی بین ذرات و سلول ها ناشی می شود، اما اینکه چگونه این اتفاق واقعاً رخ می دهد هنوز مشخص نیست. اکنون، یک مطالعه جدید به کشف این راز و توضیح درک ما از زمان کمک می کند. محققان خاطرنشان می کنند که "پیکان زمان" مفهومی از قانون دوم ترمودینامیک است. این اصل بیان می‌کند که ترتیبات میکروسکوپی سیستم‌های فیزیکی از نظمی به بی‌نظمی حرکت می‌کنند و در طول زمان به طور تصادفی افزایش می‌یابند.

با افزایش بی نظمی، بازگشت سیستم به حالت منظم سخت تر و دشوارتر می شود؛ پیکان زمان را حتی قوی تر می کند. به بیان ساده، گرایش طبیعی جهان به حرکت به سمت یک وضعیت آشفته دلیلی اساسی است که انسان ها زمان را در یک جهت ثابت می دانند. نویسنده اول کریستوفر لین، یکی از همکاران فوق دکترای برنامه ITS، در یک انتشار رسانه ای توضیح می دهد: «یافته‌های ما اولین گام را به سوی درک چگونگی بیرون آمدن پیکان زمانی که در زندگی روزمره تجربه می‌کنیم، از این جزئیات میکروسکوپی‌تر فراهم می‌کند».

نورون های چشم شما به توضیح درک ما از زمان کمک می کنند. محققان پیکان زمان را با مشاهده بخش های خاصی از یک سیستم واحد و فعل و انفعالات میکروسکوپی که در آن رخ می دهد، مورد مطالعه قرار دادند. به طور خاص، این تیم نورون هایی را که در شبکیه چشم عمل می کنند، مورد بررسی قرار دادند. نویسندگان مطالعه در حالی که یک لحظه در زمان را ساختارشکنی می کردند، دریافتند که می توانند پیکان زمان را به قطعات مختلفی تقسیم کنند، قطعاتی که به صورت مجزا، جفت، سه تایی یا در پیکربندی های پیچیده تر کار می کنند، تولید می شوند. پس از شکستن فلش، محققان آزمایش‌های موجود در مورد چگونگی واکنش نورون‌های شبکیه سمندر به ویدئوهای مختلف را تجزیه و تحلیل کردند. در یک ویدیو، یک شی واحد در جهات تصادفی در سراسر صفحه حرکت کرد. در دیگری، سمندر یک صحنه طبیعت پیچیده را تماشا کرد. در حین تماشای هر دو فیلم، این مطالعه نشان داد که پیکان زمان از تعاملات ساده بین جفت‌های نورون – نه گروه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر پدید آمده است. لین بر این باور است که این سؤالاتی را در مورد اینکه چگونه درک درونی ما از زمان با دنیای واقعی همسو می شود، ایجاد می کند. این نتایج ممکن است برای محققان علوم اعصاب جالب باشد. برای مثال، آنها می‌توانند به پاسخ‌هایی در مورد اینکه آیا فلش زمان در مغزهایی که نورآتیپیک هستند متفاوت عمل می‌کند یا خیر، بیان کنند.
 
منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا