احتمال ابتلا به کدام بیماری‌ها در پساکرونا محتمل است؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، MIS-C یک بیماری نادر اما خطرناک در کودکان است که ممکن است هفته‌ها پس از ابتلا به SARS-CoV-2 رخ دهد. کووید-۱۹ طولانی – که اغلب به عنوان کووید طولانی شناخته می‌شود، اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود که برخی افراد در نتیجه ابتلا به SARS-CoV-2 تجربه می‌کنند.

علائم می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. تصور می‌شود که SARS-CoV-2 از طریق سنبله‌هایی که روی سطح ویروس وجود دارد به سلول‌ها می‌چسبد. این پروتئین های سنبله از موتیف های مولکولی تشکیل شده اند، امتدادی از اسیدهای آمینه که پروتئین را می سازند. این موتیف‌های مولکولی کوچک ممکن است دارای ویژگی‌هایی باشند که دانشمندان آن را «سوپرآنتی‌ژن» می‌نامند، به این معنی که سیستم ایمنی می‌تواند نسبت به حضور آنها بیش از حد واکنش نشان دهد.

به گفته نویسندگان، پروتئین سنبله ممکن است دارای نقوش عصبی نیز باشد که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند و به سلول های مغز آسیب برساند. این فرضیه بر اساس چندین مطالعه منتشر شده در مورد COVID-19 و سایر بیماری های ناشی از ویروس ها است. یکی از این تحقیقات توسط آردیتی و همکار دیرینه‌اش ایوت بهار، دکترا، در سال 2020 در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.

بهار و آردیتی یک مدل کامپیوتری ایجاد کردند که نشان می‌دهد چگونه موتیف‌های مولکولی روی پروتئین سنبله با سلول‌های ایمنی برهم‌کنش می‌کنند. موتیف‌های مولکولی سوپرآنتی ژن باعث می‌شوند سلول‌های ایمنی پروتئین‌های مبارزه‌کننده با عفونت فراوانی به نام سیتوکین‌ها را آزاد کنند که با ویروس مبارزه می‌کنند، اما ممکن است به اشتباه به اندام‌های بدن حمله کنند. در کودکان، این ممکن است به صورت MIS-C ظاهر شود.

مطالعات دیگر گزارش داده‌اند که افراد مبتلا به کووید طولانی ممکن است چند ماه پس از عفونت اولیه، قطعاتی از ویروس را در روده یا سایر قسمت‌های بدن خود حمل کنند.  به گفته نویسندگان، قرار گرفتن مداوم در معرض موتیف‌هایی که خود را در قسمت‌های مختلف بدن قرار می‌دهند و دارای خواص سوپرآنتی‌ژن هستند، ممکن است باعث علائم خودایمنی در افراد مبتلا به کووید طولانی و MIS-C شود. دکتر Magali Noval Rivas، محقق در Cedars-Sinai و اولین نویسنده مقاله، گفت: «ما باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا ثابت کنیم آیا واقعاً این مکانیسمی است که باعث طولانی شدن COVID-19 می شود تا بتوانیم درمان هایی را برای جلوگیری از آن ایجاد کنیم."
محققان در حال حاضر در حال انجام مطالعه ای هستند که در آن نمونه های مایع مغزی نخاعی افراد با علائم طولانی کووید را تجزیه و تحلیل می کنند.  

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا