یک ویروس جدید به نام Langya در چین شناسایی شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک ویروس حیوانی جدیدی در شرق چین شناسایی شد که می تواند افراد را مبتلا کند. اما دانشمندان می گویند که زیاد نگران نیستند زیرا به نظر نمی رسد ویروس به راحتی بین مردم پخش شود و کشنده هم نیست. این ویروس که Langya henipavirus نام دارد، می تواند علائم تنفسی مانند تب، سرفه و خستگی ایجاد کند و ارتباط نزدیکی با دو ویروس henipa دیگر دارد که افراد را آلوده می کنند. اینها همچنین باعث عفونت های تنفسی می شوند و می توانند کشنده باشند. محققان بر این باورند که LayV توسط خروس‌ها حمل می‌شود که ممکن است افراد را مستقیماً یا از طریق یک حیوان میانی آلوده کرده باشند. محققان می گویند LayV از سال 2018 تنها 35 نفر را مبتلا کرده است و به نظر می رسد هیچ یک از موارد مرتبط با هم نباشد. ادوارد هولمز، ویروس شناس تکاملی در دانشگاه سیدنی استرالیا، می گوید: «نیازی به نگرانی خاصی در مورد این موضوع وجود ندارد، اما نظارت مداوم بسیار مهم است. او می‌گوید که آزمایش منظم افراد و حیوانات برای ویروس‌های نوظهور برای درک خطر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ، آنهایی که می‌توانند از حیوانات دیگر به انسان منتقل شوند، مهم است». امیلی گورلی، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، مریلند، می گوید که شیوع گسترده بیماری های عفونی معمولاً پس از شروع اشتباه زیاد شروع می شود.
تیم تحقیقاتی که LayV را شناسایی کرد این کار را در حین نظارت بر بیماران در سه بیمارستان در استان‌های شرقی شاندونگ و هنان چین بین آوریل 2018 و آگوست 2021 انجام داد. شرکت‌کنندگان در صورتی که تب داشتند در این مطالعه استخدام شدند. این تیم ژنوم LayV را از یک سواب گلو که از اولین بیمار شناسایی شده با این بیماری، یک زن 53 ساله گرفته شده بود، توالی یابی کردند. لینفا وانگ، یکی از نویسندگان، ویروس شناس در دانشکده پزشکی دوک-دانشگاه ملی سنگاپور در سنگاپور، می گوید که این ویروس از نام شهری به نام لانگیا در شاندونگ، جایی که او اهل آن بود، گرفته شده است. در طول دوره مطالعه، محققان 35 نفر را یافتند که به LayV آلوده بودند، که عمدتاً کشاورز بودند، با علائمی از ذات الریه شدید تا سرفه. اکثر بیماران در یک پرسشنامه گفتند که در عرض یک ماه پس از ظاهر شدن علائم، در معرض حیوان قرار گرفته اند. ژنوم LayV نشان می‌دهد که این ویروس بیشترین ارتباط را با ویروس موجیانگ دارد که برای اولین بار در سال 2012 در یک معدن متروکه در استان یوننان در جنوب چین در موش‌ها جدا شد. بسیاری از ویروس های تنفسی که افراد را آلوده می کنند.  چندین ویروس دیگر از استرالیا تا کره جنوبی و چین در خفاش‌ها، موش‌های صحرایی و شپش‌ها کشف شده است، اما تنها Hendra، Nipah و LayV اکنون افراد را آلوده می‌کنند. محققان شواهد قوی مبنی بر گسترش LayV بین افراد پیدا نکردند. هیچ خوشه ای از موارد در یک خانواده، در یک بازه زمانی کوتاه یا در نزدیکی جغرافیایی وجود نداشت. وانگ می گوید: «از 35 مورد، هیچ موردی به هم مرتبط نیست.  Gurley می‌گوید که این خبر خوبی است، اما این مطالعه ردیابی تماس گذشته‌نگر را تنها بر روی 15 عضو خانواده 9 فرد آلوده انجام داد، که تعیین دقیق چگونگی مواجهه با افراد را دشوار می‌کند».  
برای تعیین منشاء حیوانی احتمالی ویروس، محققان بزها، سگ‌ها، خوک‌ها و گاوهای ساکن روستاهای بیماران مبتلا را از نظر آنتی‌بادی‌ها علیه LayV آزمایش کردند و از 25 گونه از حیوانات کوچک وحشی نمونه‌برداری کردند. از RNA LayV.  آن ها آنتی بادی LayV را در تعداد انگشت شماری از بزها و سگ ها یافتند و RNA ویروسی LayV را در 27 درصد از 262 راس ماهی نمونه برداری شده شناسایی کردند.  گورلی می‌گوید: «این نشان می‌دهد که خروس‌ها مخزن ویروس هستند و LayV را بین خود عبور می‌دهند و به‌نوعی افراد را به‌طور تصادفی آلوده می‌کنند». اما مشخص نیست که مردم در وهله اول چگونه آلوده شده‌اند. هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود تا مشخص شود که چگونه ویروس در شپش‌ها گسترش می‌یابد و چگونه افراد آلوده می‌شوند. هولمز می‌گوید که نیاز فوری به یک سیستم نظارت جهانی برای شناسایی سرریزهای ویروس و انتقال سریع آن نتایج برای جلوگیری از همه‌گیری‌های بیشتر، مانند آنچه که توسط COVID-19 ایجاد شده، وجود دارد. درواقع این نوع رویدادهای سرریز مشترک بین انسان و دام همیشه اتفاق می‌افتد.  جهان باید بیدار شود.

 

منبع: nature news
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا