ابداع آجرهایی که بدون ملات به یکدیگر متصل می‌شوند

به گزارش سیناپرس اردبیل، ساخت و ساز یکی از بزرگترین منابع انتشار گازهای گلخانه ای است، بنابراین یافتن مواد و روش های جدید یک هدف حیاتی محسوب می شود.

محققان دانشگاه فلیندرز اکنون نوع جدیدی از پلیمر ساخته شده از ضایعات صنعتی ساخته اند که می تواند به آجرهای ساختمانی تبدیل شود که بدون نیاز به ملات به یکدیگر متصل می شوند. بتن یک ماده بسیار متنوع است، اما تولید سیمان به تنهایی مسئول 8 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن ناشی از انسان است.

این ردپای عظیم را می‌توان با یافتن راه‌هایی برای ترکیب مواد زائد مانند چوب یا لاستیک‌های قدیمی در مخلوط، استفاده از چسب‌های مختلف یا توسعه کامل مواد جایگزین کاهش داد. مطالعه جدید یکی از این جایگزین ها را بررسی می کند.  این تیم قبلاً پلیمرهایی ساخته شده را که عمدتاً از گوگرد به جا مانده از فرآیندهای صنعتی ساخته شده بودند که می توانست برای جذب آلودگی فلزات سنگین یا برای کودهای پایدارتر مورد استفاده قرار گیرد مورد بررسی قرار دادند و اکنون، این پلیمرها به عنوان بلوک های ساختمانی دوستدار محیط زیست به کار گرفته شده اند.

این پلیمر از اختلاط گوگرد با نسبت های مختلف روغن کانولا و دی سیکلوپنتادین DCPD ساخته می شود.  گوگرد و DCPD هر دو محصولات جانبی پالایش نفت هستند که در حال حاضر به هدر می روند، در حالی که روغن کانولا را می توان از زباله های آشپزخانه تهیه کرد. این پلیمر گرم شده، قالب‌گیری شده و به آجر تبدیل می‌شود و کل فرآیند انرژی بسیار کمتری نسبت به تولید سیمان مصرف می‌کند. اما نکته واقعاً چشمگیر این است که چگونه این آجرها به هم می چسبند.

پروفسور جاستین چالکر، نویسنده مسئول این مطالعه، به نیواطلس گفت: «یک کاتالیزور روی سطح اسپری می شود. کاتالیزور باعث می شود که پیوندهای S-S (گوگرد-گوگرد) در آجر مرتب شوند و دو آجر را به هم بچسبانند. کاتالیزور فقط باید واکنش را آغاز کند و پس از اتصال از آجرها تبخیر می شود». این تیم می گوید که آجرها همچنین سبک وزن هستند و در برابر آب، اسید و سایر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند.

منبع:new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا