سیستم ایمنی بدن زنان پاسخ اولیه قوی‌‌تری به اکثر بیماری‌ها دارد

به گزارش سیناپرس اردبیل، علائم بیماری ها اغلب پیامد فعالیت سیستم ایمنی بدن هستند و گاهی اوقات نیز به دلیل واکنش سیستم اسیمنی بدن در برابر میکروارگانیسم ها بروز می کند. تفاوت در سیستم ایمنی را می توان تا حدی به هورمون ها و کروموزوم ها نسبت داد. این اطلاعات می تواند به توسعه درمان های تخصصی تر برای مردان و زنان کمک کند.

طی یک آزمایش  تست کووید-19 یک مرد و یک زن هر دو اگر مثبت باشند، مرد علائم شدیدتری داشته با این حال، با گذشت زمان، به سرعت بهبود می یابد، در حالی که زن علائم طولانی مدت کووید را تجربه می کند. زنان پاسخ ایمنی قوی تری نسبت به مردان دارند و کارشناسان می گویند که این فقط به COVID-19 محدود نمی شود. دکتر دین بلومبرگ، رئیس بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «به طور کلی، تقریباً همه عفونت‌ها در مردان نسبت به زنان شدیدتر هستند و فقط چند مورد استثنا وجود دارد».

قدرت کروموزوم ها:

تقریباً هر انسان دارای 23 جفت کروموزوم است که شامل یک جفت کروموزوم جنسی است.  کروموزوم های جنسی که با نام کروموزوم های X و Y شناخته می شوند، جنسیت بیولوژیکی فرد را تعیین می کنند. زنان دارای دو کروموزوم X و مردان دارای یک کروموزوم X و Y هستند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کروموزوم های X دارای تراکم بالاتری از ژن های مرتبط با سیستم ایمنی هستند. با توجه به اینکه زنان دو کروموزوم X دارند در مقایسه با مردان که فقط یک کروموزوم دارند، معمولاً پاسخ ایمنی قوی‌تری دارند.

این تنظیم متفاوت پاسخ های ایمنی در مردان و زنان توسط ژن های کروموزوم جنسی و هورمون های جنسی، از جمله استروژن، پروژسترون و آندروژن ها انجام می شود. مصونیت ذاتی شکلی از مصونیت است که فرد با آن متولد می شود و به او کمک می کند از بدن محافظت کند. این اولین خط دفاعی برای سیستم ایمنی محسوب می شود و شامل پوست، رفلکس سرفه و مخاط است که می تواند به به دام انداختن باکتری ها کمک کند. پاسخ‌های ایمنی متفاوت جنس‌ها نشان‌دهنده حجم رو به رشدی از تحقیقات با COVID-19 است که تفاوت‌های بیشتری را در سیستم‌های دفاعی زنان و مردان برجسته می‌کند.

دانشمندان می گویند: «درک بهتر پاسخ ایمنی جنسیت ‌ها می‌تواند راه را برای درمان‌های هدفمندتر و مؤثرتر برای مردان و زنان هموار کند. ممکن است درمان‌های متفاوت یا دوزهای متفاوتی از داروها برای مردان و زنان وجود داشته باشد تا نتایج بهتری به همراه داشته باشد». 

منبع:health news     
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا