آمار افزایشی دانش‌آموزان اوتیسمی در اردبیل

محمد شفاهی در گفت‌و گو با سیناپرس اردبیل، اظهار کرد: بیشترین اختلال در استان اردبیل مربوط به دانش‌آموزان کم توان ذهنی است اما تعداد دانش‌آموزان اوتیسمی رو به افزایش بوده و ما ۲۱ دانش‌آموز سطح یک را در این حوزه شاهد هستیم.
وی علل و عوامل افزایش بیماری اوتیسم را ناسازگاری واکسیناسیون، مادران یخچالی و اختلالات عصبی اعلام کرد و گفت: در سه سطح بیماران اوتیسم تقسیم‌بندی می‌شوند که سطح اول مربوط به آموزش و پرورش است و ما مدارس خاص برای این بیماران در نظر گرفته ایم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ مدرسه مستقل و ۶۰ مدرسه به صورت زمینه‌ای پذیرای دانش‌آموزان استثنایی استان هستند، تصریح کرد: در مرکز استان ۱۲ مدرسه اختلالات یادگیری دایر شده و همکاران ما سعی می‌کنند تا فعالیت خود را انجام دهند.
شفاهی از افزایش دو واحد آموزشی استثنایی در یک سال اخیر خبر داد و افزود: یک‌هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس ویژه تحصیل می‌کنند و ارائه خدمات آموزشی به ۸۰۰ دانش‌آموز در مدارس عادی نیز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه نسبت جمعیت دانش‌آموزی استثنایی دختر به پسر ۵۰ به ۵۰ است، خاطرنشان کرد: عمده دانش‌آموزان استثنایی ما در گروه کم توان ذهنی قرار دارند که عمده علل و عوامل بروز کم توانی ذهنی مربوط به رعایت نشدن مسایل بهداشتی، ژنتیکی و بیماری‌های مادران در دوران بارداری است.
شفاهی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: جمعیت دانش‌آموزی استثنایی استان به دلیل اقدامات پیشگیرانه روند ثابتی را دارد و با یک شیب ملایم تعداد این دانش‌آموزان در حال افزایش است، اما شدت آسیب‌دیدگی در برخی از اختلالات نظیر شنوایی کمتر شده است.
وی ارائه خدمات به دانش‌آموزان استثنایی را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: سطح این خدمات نسبت به میانگین کشوری و حتی جهانی نیز برابری می‌کند.
شفاهی فعالیت ۴۰۰ همکار را در مدارس استثنایی استان یادآور شد و بیان کرد: در بحث سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی از امروز این طرح در قالب ۱۳ پایگاه با پوشش جمعیتی ۲۷ هزار دانش‌آموز انجام خواهد شد که مراحل انجام این سنجش شامل آمادگی جسمانی اعم از شنوایی و بینایی،‌ آزمون حرکتی و روانی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در همه شهرستان‌های استان این طرح تا آخر شهریورماه اجرا شده و در مناطق عشایری نیز اجرای این طرح را در مهرماه شاهد خواهیم بود.
شفاهی تصریح کرد: سالانه کمتر از یک درصد دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گرفته در این طرح به سطح تخصصی ارجاع داده می‌شوند تا اختلالات آنها مورد بررسی تخصصی قرار گیرد.
وی گفت: هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان نوبت‌گیری از طریق سامانه انجام می‌شود و خانواده‌ها با پرداخت ۶۰ هزار تومان از طریق کارت‌خوان و با در دست داشتن شناسنامه، یک قطعه عکس و کارت واکسیناسیون می‌توانند در این طرح مشارکت کرده و فرزندانشان را مورد سنجش قرار دهند.
شفاهی افزود: در برخی از گروه‌های استثنایی تحصیل دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در همان مدارس استثنایی ادامه پیدا می‌کند، اما به غیر از نارسایی‌های هوشی، در سایر اختلالات امکان ارجاع دانش‌آموزان به مدارس عادی در طول تحصیل و مقاطع تحصیلی وجود دارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اردبیل خاطرنشان کرد: ما برای همه دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی،‌ متوسطه اول و دوم مدرسه دایر کرده و به صورت پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای تحصیل آنها را تعقیب می‌کنیم.
 

خبرنگار: سمیه درازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا