استرس عامل پیری زودرس سیستم ایمنی

به گزارش سیناپرس اردبیل، رویداد های آسیب زای زندگی که باعث استرس و نگرانی می شوند سلول های ایمنی بدن را تضعیف می کنند. بر اساس نتایج جدید، استرس به شکل رویداد های آسیب زا که ممکن است ناشی از فشار کاری یا عوامل استرس زای روزمره باشد، باعث تسریع پیری سیستم ایمنی می شود. استرس خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های ناشی از عفونت‌هایی مانند COVID-19 را افزایش می‌دهد.  
 اریک کلوپاک، نویسنده ارشد این مطالعه، محقق فوق دکترا در USC گفت: «با افزایش جمعیت سالمندان جهان، درک نابرابری ها در سلامت مرتبط با سن ضروری است. تغییرات مرتبط با سن در سیستم ایمنی نقش مهمی در کاهش سلامت دارد». این مطالعه به روشن شدن مکانیسم های دخیل در تسریع پیری سیستم ایمنی کمک می کند. با بالا رفتن سن افراد، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود.  با بالا رفتن سن، بدن فرد سالمند شامل تعداد زیادی گلبول سفید فرسوده و تعداد بسیار کمی از گلبول های سفید تازه و مفید است که آماده مقابله با مهاجمان جدید هستند. پیری سیستم ایمنی نه تنها با سرطان، بلکه با بیماری های قلبی عروقی، افزایش خطر ابتلا به ذات الریه، حتی کاهش کارایی واکسن ها مرتبط است.

محققان USC تصمیم گرفتند که ارتباط بین قرار گرفتن در معرض استرس در طول زندگی، که یکی از تاثیرات مهم در سلامت هر فرد است را بررسی کنند.آن ها پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که استرس بیش از آن چه تصور می کردند در فرسودگی سلول ها و پیری زودرس آن ها دخالت دارد.  شاید ندانید که بر اثر دچار شدن به استرس یک ویروس به نام CMV در بدن تولید می شود. این ویروس رایج و معمولاً بدون علامت در انسان است و به عنوان یک عامل قوی در تسریع پیری سیستم ایمنی شناخته شده است.  مانند زونا یا تبخال، CMV در بیشتر مواقع غیرفعال است، زمانی که فرد استرس زیادی را تجربه می کند، این ویروس شعله ور می شود.

به گفته محققان، واکسیناسیون گسترده CMV می تواند یک مداخله نسبتا ساده و بالقوه قدرتمند باشد که می تواند اثرات پیری ایمنی ناشی از استرس را کاهش دهد. کنترل برخی منابع استرس شاید به نظر غیرممکن باشد، اما محققان می گویند حتما راه حلی وجود دارد تا بتوان از شر تاثیرات بد استرس خلاص شد.افرادی که استرس بیشتری را تجربه می‌کنند، عادت‌های غذایی نامناسب دارند و ورزش نمی‌کنند، این موضوع تا حدودی بیانگر این است که چرا سیستم ایمنی زودتر تر پیر می شود. بهبود رژیم غذایی و رفتارهای ورزشی در افراد مسن ممکن است به جبران پیری سیستم  ایمنی مرتبط با استرس کمک کند.

منبع:HEALTH NEWS  
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا