اسفاده از سنگ های قیمتی برای تشخیص سن زمین

به گزارش سیناپرس اردبیل، زیرکن‌هایی که تقریباً 4 میلیارد سال پیش تشکیل شدند، شروع به نشان دادن تغییرات شیمیایی کردند. آنها تا حدودی متفاوت تر از موارد قبلی ظاهر شدند. اکنون به نظر می رسد که این تغییرات، زمانی که تکه هایی از پوسته زمین شروع به لغزش در زیر یکدیگر کردند منعکس می شود. این فرآیند حیاتی به عنوان فرورانش شناخته می شود و آن تکه هایی که به اطراف می لغزند به عنوان "صفحات تکتونیکی" شناخته می شوند. تکتونیک ورقه‌ای فرآیندی است که در آن صفحات به زیر یکدیگر رانده می‌شوند.  ناجا درابون و تیمش که در این راستا تحقیق می کنند، می‌گویند: «تا زمانی که تکتونیک صفحه‌ای آغاز شد، زمین اولیه ممکن است توسط یک پوسته پوشیده شده باشد». درابون یک ژئوشیمیدان و کسی است که سنگ ها را مطالعه می کند. او در دانشگاه هاروارد در کمبریج، ماساچوست کار می کند.

 

چه زمانی پوسته شروع به حرکت کرد؟

برای مدت طولانی، این یک سوال بزرگ بود. دانشمندان به ندرت نشانه هایی از تکتونیک صفحه ای را در دیگر سیارات دیده اند. سرنخ هایی در مطالعه تیم محققان در مورد برخی از جواهرات بسیار قدیمی پدیدار شد. در پیشرفت‌های آوریل AGU، آن‌ها اکنون این سرنخ‌ها را برای مشخص کردن منشأ ظاهری تکتونیک در زمین کنار هم می‌گذارند.

 

 چرا زیرکن ها را مطالعه کنیم؟

زمین تقریباً 4.56 میلیارد سال سن دارد. پوسته آن قبل از شروع حرکت آن صفحات چگونه بود؟  درباره این موضوع بحث های زیادی شده است. یک دلیل جنبش میلیاردها سال پیش بود. تعداد کمی از سنگ‌ها می‌توانند در چنین گستره‌ای طولانی از مچاله شدن خشن و ناهموار پوسته زمین باقی بمانند. زیرکن ها نوعی کریستال درخشان از معدود سنگهایی هستند که علی رغم چنین فعالیتی به خوبی خود را حفظ می کنند. با رشد زیرکن ها، اورانیوم ها رادیواکتیو جذب می کنند.  زمین شناسان می دانند که این اورانیوم با سرعت بسیار قابل پیش بینی به سرب تجزیه می شود. این نرخ پوسیدگی اورانیوم تخمین سن زیرکن را نسبتاً آسان می کند. و این نشان داده است که زیرکن ها می توانند میلیاردها سال دوام بیاورند. بیشتر زیرکن‌های جهان حداقل 4 میلیارد سال قدمت دارند و تنها در ده‌ها مکان پیدا شده‌اند.  بسیاری از آن ها فقط از یک بخش استرالیا یافت می شوند.  اما درابون و همکارانش منبع دیگری در آفریقای جنوبی کشف کردند. این تیم ده‌ها زیرکن را از اینجا مورد مطالعه  قرار داده اند که بین 4.15 تا 4 میلیارد سال قدمت دارند.گروه درابون گزارش می دهد که زیرکن های مناطقی مانند استرالیا و هند نیز الگوهای عنصری مشابهی را نشان می دهند.  ترکیب این شواهد با تحقیقات آنها در آفریقای جنوبی اکنون نشان می دهد که شکل اولیه تکتونیک صفحه ممکن است تقریباً 3.8 میلیارد سال پیش در سراسر این سیاره ایجاد شده باشد. درابون قصد دارد به جستجوی سایر مواد معدنی که در هنگام تشکیل زیرکن ها در داخل زیرکن ها به دام افتاده بودند، ادامه دهد.  هر قطعه تازه کشف شده در این کریستال های باستانی می تواند به دانشمندان کمک کند بیشتر درباره سن زمین بیاموزند.

مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا