کتاب جایگاه سیاسی، اجتماعی و مذهبی علویان ترکیه منتشر شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، این کتاب که نگاهی به فراز و فرودهای دولت عثمانی در طول تاریخ و جایگاه علویان در این تاریخ پر فراز و نشیب دارد توسط علی فهیمی مقدم، دانشجوی دکترای علوم سیاسی، کارشناس رسانه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی تالیف شده و در بهار ۱۴۰۱ توسط "انتشارات موجک" به چاپ رسیده است.
کتاب «جایگاه سیاسی اجتماعی و مذهبی علویان ترکیه» در شش فصل کلیات، وضعیت سیاسی اجتماعی و مذهبی ترکیه، وضعیت سیاسی اجتماعی و مذهبی علویان تا استقلال کشور ترکیه(دوران کمالیسم و آغاز جمهوریت)، جایگاه سیاسی اجتماعی و مذهبی علویان از آغاز جمهوری تا حاکمیت حزب عدالت و توسعه،‌ تحول وضعیت علویان در دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه و جمع بندی تدوین  شده است.
در کتاب مذکور نویسنده بر خلاف دیگر نویسندگان ایرانی که متاسفانه آن طور که باید، به مقوله علویان نپرداخته‌اند و یا در اندک منابعی که موجود می‌باشد، بررسی‌ها نشان می‌دهد آثار منتشره یک‌طرفه بوده و توجهی به فضای باز ایجاد شده برای علویان در دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه نداشته‌اند، با رعایت بی‌طرفی و حفظ امانتداری و بدون توجه به مناسبات سیاسی دولت‌ها به بررسی جایگاه سیاسی، اجتماعی و مذهبی علویان ترکیه که جزئی از اقلیت‌های بزرگ این کشور محسوب می‌شود، پرداخته است.
این کتاب می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه طلاب حوزه‌های علمیه، به عنوان مبلغین اصلی تشیع و دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل باشد.
در بخشی از کتاب «جایگاه سیاسی اجتماعی و مذهبی علویان ترکیه» به این سوال که آیا جایگاه سیاسی، اجتماعی و مذهبی علویان در دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه متحول شده است؟ چنین پاسخ داده شده است: بی‌تردید تقویت این جماعت دینی با جامعه شیعه پیوند خورده و این اتصال پیامدهای مرتبط با خود را از دوران حاکمیت امپراطوری عثمانی تا به امروز به همراه داشته و فراز و نشیب‌های بسیاری در دوران حاکمان و سلاطین مختلف برای علویان به همراه آورده است.  بر اساس بررسی‌ها طبق فرضیه‌های در نظر گرفته شده و فرایند پژوهش، تا حدودی به اثبات رسیده که جایگاه علویان در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه با توجه به رویکردهای نوین حزب جهت همگامی با جامعه جهانی و یکپارچگی‌سازی گروه‌های قومی و مذهبی ارتقای قابل توجهی داشته چرا که برای اولین بار در تاریخ ترکیه آیین‌های مذهبی و فرهنگی علویان با حضور مسئولان بلندپایه حزب عدالت و توسعه به صورت آزادانه برگزار شده، کتاب و مقالات علویان در این دوره اجازه نشر یافته و بسیاری از نخبگان و سران علویان در مناصب دولتی به عنوان مسئول مشاور و … استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا