ویروس کرونا از بازار ووهان پخش شده است

به گزارش سیناپرس اردبیل، مطالعات جدید پژوهشگران بر اساس مطالعات گسترده انجام شده در مورد منشا اولیه ویروس کرونا، با ادعا های مفسران و سیاستمدارانی که می‌ گویند این ویروس از آزمایشگاه ویروس ‌شناسی نشت کرده، در تضاد است.
طی این مطالعه جدید، محققان داده های منابع مختلفی را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیدند که پستانداران زنده فروخته شده در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان (Huanan) در اواخر سال ۲۰۱۹ حامل ویروس کرونا بوده و انسان ها را آلوده کرده اند. دانشمندان در این رابطه افزودند که آنها هیچ شواهدی برای نظریه نشت آزمایشگاهی پیدا نکردند.
مایکل وروبی (Michael Worobey)، استاد رشته زیست شناس تکاملی از دانشگاه آریزونا در ایالات متحده و یکی از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در این رابطه به نیویورک تایمز گفت که مجموع شواهد  به دست امده در این مطالعات، تصویر فوق العاده واضحی از منشاء ویروس در بازار ووهان را نشان می دهد.
به گزارش سیناپرس، وی در این رابطه تاکید کرد این شواهد آماری بسیار قوی بوده و به هیچ عنوان بر اساس حدسیات و تصادفی نیست.
لازم به توضیح است که اولین مطالعه به این نتیجه رسید که بازار هوانان در واقع کانون ویروس بوده است. دومین تحقیقات انجام شده  نشان داد که کووید-۱۹ احتمالاً از دو شاخه ویروسی مجزا سرچشمه می‌گیرد که یکی از آن ها در اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر ۲۰۱۹ از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده و دیگری چند هفته بعد ظاهر شد.
مایکل وروبی و همکارانش طی این مطالعه با تخمین مکان ۱۵۶ مورد کرونا در ووهان در دسامبر سال ۲۰۱۹  و سپس نقشه برداری از گسترش  این ویروس با استفاده از یک برنامه گزارش پرونده رسانه های اجتماعی به نام Weibo به این نتیجه رسیدند.
داده‌های Weibo نشان می ‌دهد که میزان موارد در ژانویه و فوریه از بازار دورتر شده است و نشان می‌دهد که ویروس از مبدأ در حال گسترش است.
برای مطالعه دوم، محققان یک شجره خانوادگی تکاملی از ویروس‌ های نمونه ‌برداری شده در هفته ‌های اول همه‌ گیری ایجاد کرده و به این ترتیب مشخص شد این ویروس به دو شاخه اصلی تقسیم شد. جهش در هر شاخه نشان داد که آنها باید از حیوانات مختلف به طور جداگانه منشاء گرفته باشند.
محققان در گزارش منتشر شده در رابطه با تحقیقات خود مشخص نکردند که کدام نوع از حیوانات منبع ویروس هستند.
گفتنی است این مساله با منتقدانی نیز همراه بوده و برای نمونه جسی بلوم (Jesse Bloom) ، ویروس شناس در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون، در این رابطه گفت که از نتایج ارائه شده در مطالعه فوق متقاعد نشده است. وی مدعی است که این مطالعات نتوانسته شواهد مستقیمی مبنی بر اینکه واقعاً حیوانات در بازار آلوده شده اند، ارائه دهد.
بلوم در ادامه توضیحاتش گفت: من فکر می کنم آنچه موضوع کلی مطرح شده در این مطالعه می تواند درست باشد. اما فکر می ‌کنم کیفیت داده ‌ها برای گفتن این که هر یک از این سناریوها با اطمینان درست هستند کافی نیست.
به گزارش سیناپرس، یافته‌های منتشر شده در روز شنبه نتایج گزارش قبلی این تیم تحقیقاتی را که در مجله علمی معتبر Science منتشر شده بود، تقویت می‌ کند. این مطالعه که در ماه نوامبر علنی شد، نشان داد که اولین مورد شناخته شده ابتلا به کرونا، یک فروشنده در بازار ووهان بود.
در خاتمه گفتنی است بر اساس گزارش واشنگتن پست، رئیس جمهور جو بایدن در ماه آگوست گزارش طبقه بندی شده ای از مراکز اطلاعاتی دریافت کرد که نشان می داد تحقیقات در مورد منشاء ویروس کرونا بی نتیجه مانده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا