با جویدن این آدامس خطر سرایت کرونا کم می شود

به گزارش سیناپرس اردبیل، پژوهشگران به تازگی موفق به ساخت نوعی آدامس شده اند که می تواند روند انتقال ویروس کرونا را کاهش دهد. بر این اساس مشخص شد جویدن آدامس حاوی نوعی پروتئین که ذرات ویروس کرونا را به دام می ‌اندازد، می ‌تواند میزان ویروس در بزاق را محدود کرده و به مهار انتقال کووید ۱۹ کمک کند.
شواهد نشان می دهد که افراد آلوده به کرونا سطوح بالایی از ویروس عامل این بیماری را در بزاق خود دارند. بنابراین، محققان آمریکایی در مطالعات خود تلاش کردند تا این مساله را بررسی کنند که آیا یک آدامس با طراحی خاص می تواند میزان ویروس را در دهان افراد ناقل کاهش دهد یا خیر.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، ویروس کرونا با چسبیدن به پروتئین ‌های موسوم به ACE2 که در سطوح سلول ‌های خاصی در بدن ما یافت می ‌شوند، وارد سلول ‌های انسانی شده و فرد را بیمار می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، محققان آدامسی ساخته اند که حاوی یک کپی از پروتئین ACE2 است. در آزمایش های انجام شده، محققان نمونه بزاق بیماران مبتلا به کووید-۱۹را گرفته و این نمونه ها را با فرم پودری آدامس مخلوط کردند. بررسی های بعدی نشان داد که ذرات ویروس خود را به گیرنده های ACE2 موجود در آدامس می چسبانند.
به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا، جویدن ۵ میلی گرم آدامس می تواند ورود ویروس به سلول ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد در حالی که ۵۰ میلی گرم آدامس ورود ویروس را تا ۹۵ درصد کاهش می دهد.
در خاتمه لازم به توضیح است که جویدن آدامس برای ارتقای سلامت دهان ایده جدیدی نیست. مطالعات پیشین نشان داده اند که جویدن آدامس حاوی مواد خاصی مانند کلسیم و بی کربنات می تواند به کاهش بیماری های دندان کمک کند. البته ذکر این نکته ضروری است که  به طور خاص هدف قرار دادن یک ویروس به این روش، یک رویکرد جدید است که پژوهشگران امیدوارند به کمک این روش از انتقال بیماری های ویروسی همه گیر پیشگیری کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Molecular Therapy منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: livemint
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا