تداوم خشکسالی استان اردبیل را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، سیاوش محمدی در آئین معارفه رئیس جدید اداره هواشناسی خلخال اظهارکرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه خشکسالی بدلیل توقف بارندگی‌ها در استان می‌ باشد.

وی به درگیری ۸۵ درصدی مساحت استان با درجات مختلف از خشکسالی خفیف تا خشکسالی بسیار شدید در دوره ۱۰ ساله خبرداد و بر لزوم مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف آب شرب و کشاورزی تاکید کرد و افزود: میزان بارش سال آبی استان اردبیل تا پایان ۲۷ شهریور امسال نسبت به سال زارعی گذشته ۳۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

محمدی همچنین افزود: بیشتر کاهش بارش‌ها در فصل بهار امسال رخ داده ، طوری‌که میانگین بارش‌های فصل بهار استان نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۹ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی نیمه اول امسال در این استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته است، اظهارکرد: این میزان در خلخال که جزو پربارش‌ترین مناطق استان اردبیل است ۵۶ درصد و درصد کاهش بارندگی‌ها در این شهرستان  بالاتراز میانگین استانی است .

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی استان برای کاهش خسارات ناشی از تغییر ناگهانی شرایط جوی و اعلام هشدارهای بموقع پیش‌بینی وقوع سیل شد و گفت: ارتباط چندسویه با مدیریت بحران ، فرمانداری‌ها ، سازمان جهاد کشاورزی ، صدا و سیما ، شهرداری‌ها و شرکت توزیع برق و شرکت گاز استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی امکانات پیش‌بینی و هشدار سیل در استان اردبیل به اعتبارات کلانی نیاز دارد، افزود: در حال حاضر راه‌اندازی این تجهیزات در ۱۰ استان کشور آغاز شده و در صورت تامین اعتبار استان اردبیل نیز این تجهیزات را بکارگیری خواهد کرد. 

سرپرست فرمانداری خلخال نیز در این آئین گفت: این شهرستان با کمترین استفاده از آب چاه‌های کشاورزی و سفره آب‌های  زیرزمینی وابستگی شدیدی به آب‌های سطحی و بارندگی‌های سالانه داشته و خشکسالی منابع آب‌های سطحی این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

مسعود یگانه اظهارکرد: انتظار از مسئولان اداره کل هواشناسی استان اردبیل و اداره هواشناسی شهرستان خلخال اطلاع‌رسانی صحیح و بموقع به مردم از شرایط جوی منطقه برای برنامه‌ریزی جهت مصرف بهینه آب در صورت ادامه بحران خشکسالی در منطقه است.

سرپرست فرمانداری خلخال  از انسداد ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان خبرداد و افزود: با مسدود شدن این چاه‌ها حدود نیم میلیون مترمکعب آب در استفاده از منابع زیرزمینی صرفه‌جویی شد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی چاه‌های صنعتی خلخال هم‌اکنون به کنتور هوشمند مجهز هستند ، اظهارکرد: با پیگیری‌های امور منابع آب خلخال در سال جاری ۱۰ حلقه چاه کشاورزی نیز مجهز به کنتور هوشمند شدند که با این اقدام حدود نیمی از چاه‌های شهرستان دارای کنتور هستند.

یگانه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده تا پایان سال جاری حداقل ۷۰ درصد مالکان چاه‌های کشاورزی شهرستان اقدام به نصب کنتور هوشمند کنند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا