المپیادهای قدیم و جدید بازنگری و به‌روزرسانی شود

سعیدرضا عاملی در جلسه یکصدو شصت و چهارم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با دو موضوع زیست فناوری و المپیادها افزود: ظرفیت‌های تولیدات و دانش زیست فناوری مهم و اثرگذار است. در عین حال ستاد توسعه زیست فناوری به حوزه‌های مخاطره انگیز به خصوص حوزه مرتبط با ساخت اجزای ترکیبی بدن و تراریخته غذایی توجه ویژه داشته باشد.

وی درباره المپیادهای دانش آموزی نیز گفت: المپیادهای قدیم و جدید و مجموعه ضوابط و شاخص‌ها باید بازنگری و به‌روزرسانی شود. ارتباط عناوین المپیادها با رشته‌های دانشگاهی نیازمند سیاست‌های حمایتی است. در عین رشد متعادل برای جوانان المپیادی، حمایت‌های همه جانبه از این ظرفیت‌های اثرگذار مهم است. لازم است ریاست محترم سمپاد با توجه به مجموعه نظرهای اعلام شده در این جلسه پیشنهاد جدید را با هم فکری کمیسیون آموزش ستاد نقشه جامع علمی کشور برای طرح مجدد آماده کند.

بیش از ۵ هزار دانشمند زیست‌فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در ابتدای این جلسه در گزارشی از آخرین اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در مرحله اول به موضوع فعال کردن دانشگاه‌ها در حوزه زیست فناوری توجه کردیم که در این رابطه چهار حوزه کلیدی کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست با ۲۷۴ حوزه مورد تایید قرار گرفت. بر اساس تقسیم کار ملی ارائه شده، ۱۰۵ دانشگاه از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و پژوهشگاه‌های کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد. از طرفی ۸۵۰ شرکت دانش بنیان زیست فناوری به این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه متصل شده‌اند، در این مسیر ۲.۹ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده؛ زیرا به دلیل قیمت‌های بالا صادرات و تولید در این زمینه بسیار مهم است.

مصطفی قانعی راد با اشاره به اعتبار سنجی مبتنی بر علم سنجی، افزود: یکی از فعالیت‌های کاربردی که تا کنون عملیاتی شده تقسیم کار ملی زیست فناوری است؛ به طوری که به هر دانشگاه دو ماموریت داده ایم. در واقع برای این کار با ۱۲۰ دانشگاه وزارت علوم مکاتبه کردیم و تا این لحظه در مجموع ۱۰۵ توافقنامه امضا کرده ایم. در حالی که دانشگاه ها در حال حاضر در محیط زیست ضعیف هستند، در این رابطه طبقه‌بندی استانی و آمایش سرزمینی انجام دادیم. ایجاد شبکه بین دانشگاه صنعت و دولت در مسیر خوبی قرار گرفته است. همچنین هر دانشگاهی که با ما کار می کند از او حمایت می‌کنیم. از آنجا که تقسیم کار ملی شروع شده است انتظار داریم تبدیل به یک مطالبه‌گری و برنامه شود.    

حسین ساعی عضو شورای  عالی انقلاب فرهنگی درباره گزارش ارایه شده زیست فناوری گفت: در گزارش ستاد توسعه زیست فناوری فضای بین رشته‌ای کمرنگ بود. همچنین ابعاد اجتماعی‌، ابعاد فرهنگی و ابعاد رسانه‌ای باید در آن ایجاد شود.

محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره گزارش ستاد توسعه زیست فناوری اظهار داشت: اینکه در گزارش ستاد توسعه زیست فناوری مشخص شد ۸۰۰ شرکت در زمینه غذا و کشاورزی فعال هستند؛ آن هم در شرایطی که واردات و صادرات اتفاق نمی‌افتد، اهمیت زیادی داشت. در حال حاضر بیش از ۵ هزار دانشمند زیست فناوری در کشور داریم و می‌توانیم کمتر از یک دهه به درآمد فروش تولید ناخالص ملی برسیم. بنابراین اکنون ستاد زیست فناوری وضعیت خوبی دارد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس جهاد دانشگاهی درباره گزارش ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد: جهاد دانشگاهی ۲ مجموعه به عنوان پیش قراول در زیست فناوری به نام های رویان و ابن سینا دارد که در گزارش باید به آنها متفاوت‌تر نقش‌دهی داده شود. دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امنیت غذایی پیشروی خوبی داشته است که از پتانسیل موجود در این دانشگاه هم باید استفاده شود.

همچنین ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید از فعالیت های فناورانه در سطح  وسیع تری حمایت شود.

عباس حاجی آخوندی دبیر کمیسیون بین الملل نقشه جامع علمی در واکنش به گزارش ستاد توسعه  زیست فناوری گفت: یکی از مباحث قابل طرح در این گزارش این است که باید بدانیم ذینفع های دولتی و بین رشته‌ای چقدر با ستاد توسعه زیست فناوری همراهی می کنند. همچنین در این گزارش  تصویر ملی زیست فناوری را دیدیم، اما تصویر بین المللی را ندیدیم.

برگزاری سالی ۲ آزمون با بودجه ۸۰ میلیارد تومانی

بنا براین گزارش، المپیادهای دانش آموزی دستور دوم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بود. رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در گزارشی گفت: اهمیت المپیادهای دانش آموزی پوشیده نیست. مسائلی مانند ترویج روحیه دانش، مهارت حل مساله، افزایش جذابیت رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی برای صاحبان استعدادهای برترو شناسایی هدایت علمی، فرهنگی و حمایت از افراد توانمند و زمینه سازی برای اثرگذاری در آینده و کسب افتخارات بخشی از تاثیرات المپیادهای دانش آموزی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

الهام یاوری ادامه داد: این درحالی است که در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) سالی ۲ آزمون ۱۳۰ هزار نفری برگزار می‌کنیم که بودجه آن ۸۰ میلیارد تومان است. المپیادهای علمی نیاز به حمایت دارند تا  از بین نروند.

وی درباره تاثیر نامطلوب کمبودها بر المپیادهای دانش آموزی اظهار داشت: وزارت بهداشت فقط ۱۰ درصد از المپیادها را برای ورود به دانشگاه اختصاص می‌دهد که رشته‌های المپیاد تضعیف می‌شود. فارغ التحصیلان المپیادها تبدیل به معلمان می‌شوند و باید به آنها توجه کرد.

در واقع توسعه تسهیلات مدال آوران المپیادهای علمی ضرورت دارد. افزایش تعداد مدال آوران بهره مند از تسهیلات ورود به دانشگاه به ۲۰۰ نفر افزایش یابد و همچنین اعطای گواهی نامه‌های رسمی به دانش آموزان رتبه‌های ۲۰۰ تا۴۰۰ برای افزایش عزت نفس تاثیر گذار خواهد بود. موضوع عدم ابلاغ اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان از مطالبات جدی ما است.

معاون علمی وفناوری رییس جمهور درباره گزارش رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) بیان کرد: بدنه آموزش و پرورش هیچ علاقه ای به افراد المپیادی به خصوص سمپاد ندارد و عملا این سازمان سختی کار زیادی دارد، چون بدنه با آن همراه نیست.

سورنا ستاری گفت: از طرفی باشگاه حتما برای سمپاد لازم است؛ زیرا جوان های المپیادی به خاطر نبودن باشگاه رها می‌شوند. در معاونت علمی از  ۲ المپیاد سلول‌های بنیادی و فناوری نانو حمایت می‌کنیم. در این رابطه حمایت شورا از ساختار سمپاد مهم است چون بودجه آنها کم است. همچنین خبر خوبی برای المپیادی‌ها دارم اینکه در المپیاد ریاضی، فیزیک و شیمی تفاهم نامه‌ای داریم که دانش آموزان المپیادی تا دکتری بورسیه شوند و در دانشگاه‌ها با حمایت وزارت علوم اشتغال یابند.

 ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز درباره سازمان سمپاد گفت: المپیادها راهبرد می‌خواهد که باید طراحی شود و بدانیم المپیادها در ۲۰ سال آینده چه کار می‌خواهند بکنند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره سمپاد گفت: سند ملی نخبگان بر موضوعات هویتی تاکید کردند که باید از المپیاد حمایت کرده و مسیر روشنی را برای آنها ترسیم کنیم.

ایمان افتخاری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره دانش آموزان المپیادی (سمپاد) اظهار داشت: فضای المپیاد، فضای تربیتی و قسمتی از آن مربوط به آموزش است. اگر به سمت حذف کنکور و جدا کردن سنجش از آموزش یرویم باید سبد خوبی داشته باشیم که سبد عملکردی المپیاد باید بخشی از رزومه افراد باشد. همچنین باید چارچوب اصولی برای حمایت از افراد المپیادی داشته باشیم.

محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره المپیاد دانش آموزی تصریح کرد: المپیاد روش دیگری برای کنکور است. امسال در دنیا اعلام شد علوم پایه برای توسعه پایدار است. منحصر کردن علوم پایه به یک رشته، مناسب نیست. المپیاد در رشته‌های دیگر بد نیست؛ زیرا علوم پایه یک تفکر است.

در ادامه محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیادهای دانش آموزی یادآور شد: برای رشته‌های علوم پایه مشوق‌های زیادی نیاز داریم. باید بچه‌ها را به رشته‌های ریاضی مهندسی و زیست ترغیب کنیم. از سازمان سمپاد براساس بیانیه گام دوم پشتیبانی شود. در واقع باید ببینیم به چه رشته‌هایی نیاز داریم. ریاضی و علوم پایه را باید از مدارس تقویت کرده و مشوق آنها باشیم.

المپیادهای قدیم و جدید بازنگری و به‌روزرسانی شود

همچنین منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره المپیادهای دانش آموزی گفت: رشته‌های ورودی از المپیاد نیز باید روزآمد شوند. این‌طور نباشد که برگزیدگان المپیاد شیمی به رشته برق بروند. این اتلاف انرژی است. شاخص‌ها هم به بازنگری نیاز دارند و باید مشخص شود برگزیدگان المپیاد دارای مدال‌های طلا، نقره و برنز باید چند درصد در کنکور سهم داشته باشند. در این مسیر به آموزش عمومی لطمه وارد نشود.

جلسه یکصدو شصت و چهارم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا با دو موضوع زیست فناوری و المپیادها تشکیل شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا