اصلاحات سلامت در ایران قابل الگوبرداری برای دیگر کشورهاست

دکتر مارگارت فونگ چان بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری مشترک وزیر بهداشت و رییس سازمان جهانی بهداشت که در محل وزارت بهداشت برگزار شده بود افزود: از این فرصت استفاده می کنم تا از دولت ایران برای فعالیت های انجام شده در زمینه سلامت مردم تشکر کنم.

وی در پاسخ به سوال ایرنا در مورد ارزیابی وی از نظام سلامت در ایران ، افزود: من به چشم خود مشاهده کردم که دولت ایران کارهای بسیار خوبی در زمینه بهداشت انجام داده و این دولت در 30 سال گذشته توجه زیادی به وضعیت سلامت مردم به ویژه روستاییان از طریق آموزش های مختلف کرده است.

چان افزود: در بخش شهرنشینی نیز برنامه تحول سلامت که اخیرا انجام شده الگوی بسیار خوبی برای بسیاری از کشورها است و هر برنامه اصلاحاتی در زمینه سلامت باید با یک تعهد سیاسی همراه باشد که در ایران این مساله وجود دارد. تنها تعهد سیاسی لازمه موفق بودن هر برنامه اصلاحاتی در زمینه سلامت نیست بلکه به بودجه نیز نیاز دارد و داشتن برنامه خوب برای اجرا نیز اقدام بعدی است که بسیار مهم است.

چان با مهم خواندن اجرای طرح تحول سلامت در ایران گفت: من در دو سال آینده به ایران باز می گردم و این برنامه را ارزیابی می کنم. سازمان جهانی بهداشت از هر دولتی که به تعهدات خود در زمینه سلامت عمل کند حمایت می کند.

** ایران در زمینه سلامت در خاورمیانه رتبه بسیار بالایی دارد

رییس سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به سوال ایرنا در زمینه رتبه ایران در بخش سلامت گفت: ایران در منطقه خاورمیانه رتبه بسیار بالایی در زمینه سلامت دارد.

چان افزود: دولت ایران منابع بیشتری به سلامت مردم اختصاص داده و امید به زندگی در ایران بیشتر شده است. از این رو وضعیت سلامتی کودکان و سلامت روستاییان بهبود یافته و وضعیت خوبی دارند.

چان تاکید کرد : ایران عملکرد بسیار خوبی در زمینه سلامت دارد و نمی توانم رتبه خاصی به آن اختصاص دهم.

** دسترسی به دارو در هیچ کجای دنیا نباید از مردم گرفته شود

رییس سازمان جهانی بهداشت در زمینه تحریم های اعمال شده به ایران در زمینه دارو گفت: سلامتی یک حق است و دارو یک محصول جهانی است و هیچ کس در هیچ کجای دنیا نباید دسترسی به دارو از آن گرفته شود بنابر این سازمان بهداشت جهانی هر کاری بتواند انجام می دهد تا بیماران ایرانی به دارو دسترسی داشته باشند.

چان با اشاره به ظرفیت های زیادی ایران در زمینه علوم و محققان خوب در زمینه تولید دارو گفت: دولت باید در زمینه تحقیق و توسعه بیشتر سرمایه گذاری کند.

رییس سازمان جهانی بهداشت در زمینه طرح تحول سلامت ایران گفت: همکاران من گفته اند دولت ایران یک سری مسائل مهم مدنظر قرار داده است و در نظر دارد هزینه های مردم را در زمینه سلامت کاهش دهد.

وی افزود: طبق گزارش رسیده به من میلیون ها نفر که تحت بیمه خدمات درمانی نبوده اند تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و هم اکنون هیچ فردی وجود ندارد که تحت پوشش بیمه نباشد و دولت در 18 ماه گذشته برنامه خوبی در این راستا داشته است. 

چان افزود: دولت در نظر دارد که در این کشور هیچ فردی وجود نداشته باشد که به دلیل هزینه درمان به فقر بیفتد. 

** تامین سلامت وظیفه همه افراد جامعه است 

رییس سازمان جهانی بهداشت گفت: ارتقای سلامت وظیفه تمام افراد جامعه است و دولت به تنهایی نمی تواند تمام نیازهای سلامت مردم را برطرف کند. 

وی در توصیه به مردم گفت: توصیه اصلی من به مردم همه کشور جهان این است که دخانیات و الکل مصرف نکنند، فعالیت بدنی را افزایش دهند و شیوه زندگی سالم را اتخاذ کنند که این چهار راهکار اقدامات بسیار ساده ای هستند که افراد جامعه می توانند انجام دهند. 

** ارزیابی پیشرفت های ایران در زمینه سلامت هدف اصلی سفر به ایران 

رییس سازمان جهانی بهداشت هدف اصلی از سفر خود به ایران را ارزیابی پیشرفت های انجام شده در زمینه سلامت در 30 سال گذشته عنوان کرد و گفت: یکی از وظایف من سفر به مناطق مختلف جهان است تا پیشرفت ها و کمبودهای کشورها را در زمینه سلامت ارزیابی کنم. 

** دولت ایران در زمینه سلامت در مسیر درست حرکت می کند 

رییس سازمان جهانی بهداشت گفت: دولت ایران درک صحیحی از سیاست منسجم در وزارتخانه های مربوط به سلامت دارد. 

چان ادامه داد: توجه به فقرا و افراد کم درآمد و بیماری های غیرواگیر از دیگر مسائل مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد زیرا 74 درصد از افرادی که می میرند به دلیل بیماری های غیرواگیر مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان است که با اتخاذ سبک زندگی سالم می توان از آن پیشگیری کرد. 

وی افزود: دولت به دنبال ترویج زندگی سالم برای مردم است و در این زمینه تامین مالی، سیستم و ساختار بهداشت اهمیت زیادی دارد. 

چان خاطرنشان کرد: دولت در زمینه آموزش سلامت نیز بسیار خوب عمل کرده است. 

** برنامه تحول سلامت یک نقشه راه است 

رییس سازمان جهانی بهداشت گفت: برنامه تحول سلامت یک نقشه راه است و مساله مهم این است که دولت آن خوب اجرا کند. 

وی در زمینه سند بیماری های غیرواگیر نیز گفت: این سند نیز بسیار خوب است و با برخورداری از آن یک نقشه راه در این زمینه در دست داریم. 

** حمایت های بشردوستانه ایران از کشورهای بحران زده خاورمیانه 

وی گفت: دولت ایران حمایت های بشردوستانه ای از کشورهای بحران زده خاورمیانه مانند یمن و سوریه و عراق داشته است. 

چان تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت یکی از سازمان هایی است که تحت نظر سازمان ملل کارهایی در زمینه کمک به وضعیت سلامتی کشورهای بحران زده انجام داده است. ما یک نقش بی طرفانه داریم و از تمام طرف درخواست کرده ایم که به سلامتی مردم احترام بگذارند. 

چان به دعوت وزیر بهداشت به ایران سفر کرده است و از حدود 15 سال پیش تاکنون هیچ یکی از روسای این سازمان بین المللی بازدیدی ازنظام سلامت جمهوری اسلامی ایران نداشته اند.
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا