ساخت مولکول مصنوعی برای غلبه بر مقاومت آنتی بیوتیکی

سرعت انجام تلاش های دانشمندان برای کشتن باکتری های قوی و مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها بسیار افزایش یافته است. در همین راستا نیز به تازگی تیمی تحقیقاتی از دانشگاه ملبورن و مرکز پزشکی UT موفق به ساخت مولکول های کامپوزیتی ویژه ای شده اند که می توانند بر دفاع باکتری های سرسخت غلبه کنند.

اگر این روش با موفقیت روبرو شود می توان بسیاری از بیماری های مرتبط به مقاومت در برابر باکتری ها را از بین برد. به این ترتیب پزشکان برای درمان این دسته از بیماری ها ممکن است از هر دو روش تجویز دارو به همراه بهره گیری از این تکنیک جدید استفاده کنند

در این رویکرد جدید، از پلیمرهای پپتید ستاره ای شکل با زنجیره های پروتئینی کوتاه برای کشتن مستقیم باکتری ها از طریق روش هایی مانند تخریب دیواره سلولی استفاده شده است. این روش نه تنها موثر بوده بلکه بسیار امن نیز هست و سمی شدن خون افراد با استفاده از این روش دوزهای مصرفی بسیار بالایی را طلب می کند.

این محققان از مولکول های ترکیب PPMO برای جلوگیری از پمپ های باکتریایی که موجب از بین رفتن آنتی بیوتیک ها می شود استفاده کردند. آنها با تقلید از دی ان ای یا آر ان ای به توالی ژنتیکی کلیدی در باکتری متصل شده و از ساخت پروتئین توسط آن جلوگیری کردند.

با این حال در هر دو مورد تحقیقات یاد شده نیازمند اصلاحات بسیار زیادی هستند. به این ترتیب باید از این روش در نمونه های انسانی مورد استفاده قرار گیرد و مشخص شود که آیا این رویکرد بر روی انواع گسترده ای از باکتری ها نیز موفقیت آمیز هست یا خیر. اگر این روش با موفقیت روبرو شود می توان بسیاری از بیماری های مرتبط به مقاومت در برابر باکتری ها را از بین برد. به این ترتیب پزشکان برای درمان این دسته از بیماری ها ممکن است از هر دو روش تجویز دارو به همراه بهره گیری از این تکنیک جدید استفاده کنند و یا حتی تجویز آنتی بیوتیک را منتفی کرده و تنها بر این مولکول های کامپوزیتی برای درمان بیماران خود تکیه کنند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا