چین ایستگاه بین المللی فضائی می سازد

بر اساس گزارش رسمی سازمان فضائی چین؛ آزمایشگاه فضائی تیانگونگ 2  از مرکز فضائی جیوکوان the Jiuquan Satellite Launch Center به مدار زمین فرستاده شد. وظیفه انتقال این آزمایشگاه فضائی را یک راکت خانوده لانگ مارچ از نوع Long March-2F بر عهده داشت.

وو پینگ  مدیر دفتر مهندسی فضاپیماهای سرنشین دار چین در رابطه با این ماموریت اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این آزمایشگاه 8 هزار و 600 کیلو گرمی در مانوری ویژه در ارتفاع 380 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته و به این ترتیب زمینه برای آماده شدن ایستگاه فضائی چین مهیا خواهد شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این آزمایشگاه 8 هزار و 600 کیلو گرمی در مانوری ویژه در ارتفاع 380 کیلومتری سطح زمین قرار گرفته و به این ترتیب زمینه برای آماده شدن ایستگاه فضائی چین مهیا خواهد شد.

 در مرحله بعدی به صورت تدریجی این آزمایشگاه فضائی به لایه های بالاتر مدار منتقل شده و در ارتفاع 393 کیلومتری از سطح کره زمین مستقر خواهد شد. در حال حاضر دو فضانورد در حال اجرای این ماموریت هستند که طی سی روز آینده به فعالیت در این مرکز ادامه داده و سپس به زمین بازخواهند گشت.

آزمایشگاه فضائی تیان گونگ 2 که دومین آزمایشگاه فضائی چین محسوب می شود قرار است در کنار  آزمایشگاه فضائی دیگر چین در مدار زمین مورد استفاده قرار گیرد. آزمایشگاه فضائی قدیمی تر، تیان گونگ 1 نامیده می شود. عملیات ساخت این آزمایشگاه از سال 2011 میلادی شروع شده بود و این آزمایشگاه دارای شرایطی خوبی است و فضانوردان را در انجام آزمایش ها و بهره برداری های علمی در مدار زمین یاری خواهد رساند. دقت عمل  و بررسی های دقیق و علمی اولیه برای ساخت این ازمایشگاه که نزدیک به دو سال زمان برده است، سبب شده تا آزمایشگاه فضائی ساخته شده از کیفیت بالائی برخوردار باشد. آزمایشگاه  هشت و نیم تنی Tiangong-1  که 10.4 متر طول و سه ونیم متر عرض دارد ، فضائی برابر با 15 متر مکعب را برای استفاده سه فضانورد در این آزمایشگاه تدارک دیده است.

در ابتدا  فضاپیمایی با نام Shenzhou-9 به همراه سه فضانورد در تابستان سال 2012 برای شروع ساخت نخستین آزمایشگاه فضائی چین روانه فضا شده و حدود یک سال بعد یعنی در اوایل تابستان سال 2013 سفینه فضاپیمای دیگری با نام Shenzhou-10 ابزار و ادوات لازم را به همراه سه فضانورد دیگر جهت تکمیل و ساخت پروژه ، به این آزمایشگاه انتقال داد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است فضاپیمای Shenzhou-11 و فضاپیمای باری Tianzhou-1 ، تجهیزات، ادوات و فضانوردان جدیدی را به این آزمایشگاه منتقل خواهند کرده و دور جدید فعالیت های این مرکز چینی در مدار زمین آغاز شود.. پیش بینی می شود این آزمایشگاه فضائی چینی تا سال 2022 گسترش بیشتری یافته و به عنوان یک ایستگاه بین المللی فضائی مورد استفاده قرار گیرد.

این برنامه فضائی در راستای برنامه کلان پیشرفت های فضائی دولت چین انجام شده است که از سال 2010 آغاز شده و به صورت مستمر و موفقیت آمیز با پشتیبانی کامل تجهیزاتی از جمله مدل های مختلف ادوات فضائی پیشرفت کرده و همچنان در حال توسعه است.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا