ایران از پیشتازان رهاسازی گیاهان تراریخته است

 دکتر منصور امیدی روز شنبه در دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران در سالن همایش‌های دانشگاه شهید پزشکی افزود: تولد حیوانات تراریخته و پنبه و برنج دست‌کاری‌شده ژنتیکی از دیگر اقداماتی است که توسط محققان ایرانی انجام شده است.

وی با اشاره به این که علیرغم این فعالیت‌ها، ‌توجه کافی به حوزه ژن پلاس صورت نمی‌گیرد، ‌گفت: برخی از گونه‌های جانوری مانند مرغ مرندی، اسب عرب، کرد و ترکمن و گاو سیستانی در حال نابودی هستند که باید اقدامات جدی برای مقابله با این کار صورت گیرد.
وی با اشاره به این که ایران زادگاه گندم است، گفت: در سال 1308 اقدام به جمع‌آوری نمونه‌های بومی گندم برای شناسایی خواص ژنتیکی و اصلاح ژنتیکی آن صورت گرفته است.
امیدی افزود: در این راستا، حدود 60 هزار نمونه از سراسر کشور جمع‌آوری و متعاقب این کار بانک ژن گندم در کشور راه‌اندازی شده است.
وی مطالعه بر روی گونه‌های چغندر قند را از دیگر اقدامات محققان این حوزه دانست و گفت: محققان این حوزه همچنین بر روی ژن‌پلاس‌های جنگل و مراتع فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند.
به گزارش ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: پس از بانک ژن گندم، بانک ژن حبوبات ایران به کمک متخصصین آمریکایی راه‌اندازی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا