7 موضوع شگفت انگیز درباره کره زمین

 هفت ویژگی منحصر به فرد کره زمین در جهت آشنایی هر چه بیشتر با ویژگی های  کره خاکی که وطن ما انسانهاست: 

  1. کره زمین همانند آنچه در کتابخانه ها یافت می شود به صورت کره کامل نیست و عکس های فضایی گویای این مطلب است که در خط استوا بر آمدگی بیشتری در مقایسه با  مناطق قطبی قابل رویت است که فاصله آن ها تا مرکز زمین در حدود 13 مایل بیشتر از مناطق دیگر است .
  2. اقیانوس ها 71 درصد از سطح کره زمین را پوشش می دهند که بر اساس اعلام سازمان های جهانی در حوزه اقیانوس شناسی تنها 5 درصد از حجم یاد شده قابل بررسی و ارزیابی بوده است .
  3. مواد معدنی گوناگونی روی کره خاکی با حجم فراوانی از گستردگی یافت می شود که کمتر مورد استفاده قرار گرفته و شاید کمتر کسی شناخت مکفی از آنها  داشته باشد . موادی همچون سیلیکات آهن منیزیم که 38 درصد از حجم سیاره ما را در بر می گیرد .
  4. در حدود یک سوم از سطح کره زمین با درختان پوشیده شده است و با توجه به از بین بردن نیمی از پوشش گیاهی کره زمین که توسط انسانها و در حدود سال 1800 میلادی تا به کنون صورت گرفته است ، نزدیک به 10 میلیارد جریب از جنگلها با ظرفیتی معادل 31 درصد از کره زمین موجود است که به عنوانی سد حیاتی در برابر تغییرات آب و هوایی عمل می کند .
  5. نزدیک به 75 تا 80 درصد ازحجم  گازهای موجود در اتمسفر ،  در لایه ای قرار دارد که تروپوسفر نام داشته و پایین ترین سطح اتمسفر را تشکیل می دهد . تروپوسفر در حدود 6 مایل تا مرکز لایه اتمسفر گسترش یافته است که می توان این گونه عنوان کرد که  اکثر  فعل و انفعالات آب و هوایی سطح کره زمین در این منطقه رخ می دهد .
  6. کره زمین خاستگاه 1500 آتشفشان است که خوشبختانه بسیاری از آن ها زمانی طولانی است که در خاموشی به سر می برند و بر اساس اعلام مراکز زمین شناسی تنها یک سوم از این تعداد در طول تاریخ کره خاکی  فعالیت داشته  و یا به طور بالقوه قابلیت فوران خواهند داشت .
  7. ساکنان مناطق شمالی آمریکا سالانه چیزی در حدود 1 اینچ در سال حرکت را بر روی صفحه تکنوتیکی کره زمین شاهد خواهند بود و این جابجایی غیر محسوس در شمال غربی اقیانوس آرام صورت می گیرد که در تصویر مربوطه شاهد مرز صفحات ذکر شده در آمریکای شمالی و اوراسیا خواهیم بود . 

 

منبع : Discovery       

ترجمه: فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا