آیا عصر جدید زمین لرزه در کره زمین آغاز شده است؟

در دو ماه اخیر شاهد برخی فعالیت های غیر منتظره ی زمین لرزه ها در سراسر جهان بوده ایم  که به صورت یک رشته زمین لرزه قدرتمند کشورهای اکوادور، ژاپن، میانمار، افغانستان و اندونزی را لرزانده و باعث کشته شدن ده ها تن از مردم و ایجاد چندین هشدار سونامی شده اند. بسیاری از مردم از تکرار این زمین لرزه ها در نقاط مختلف کره زمین متعجب شدند  و این سوال را مطرح می کنند که  آیا تکرر این زمین لرزه ها  فقط یک تصادف است یا سیاره ما یک بار دیگر در "حالت زمین لرزه" قرار گرفته است که لرزش های عمده ای را یکی پس از دیگری آغاز می کند.

این موضوع باعث نگرانی بسیاری از افراد شده و حتی برای کارشناسان هم داشتن یک نتیجه گیری سریع مشکل است، اما آن ها متوجه شده اند که هم مقدار و هم فرکانس زمین لرزه های اخیر هنوز در محدوده طبیعی است.

رندی بالدوین، متخصص ژئوفیزیک سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا در این رابطه عنوان کرد:  فهمیدن این موضوع که آیا زمین در حال تجربه یکی دیگر از دوره های فعال لرزه ای است، کار مشکلی است. مناطق زمین لرزه خیز در سراسر جهان می تواند  در آینده و در هر زمان نوسانات قویی را تجربه کنند، اما تا کنون هیچ نشانه ای از ارتباط بین فعالیت های لرزه ای در مناطق مختلف جهان وجود نداشته است.

کارشناسان در این مورد می گویند علل وقوع زمین لرزه ها بسیار پیچیده است، در این میان باید به  موقعیت جغرافیایی ژاپن و اندونزی، که هر دو بر روی کمربند زمین لرزه در اقیانوس آرام قرار گرفته اند، توجه داشت زیرا بسیاری از زمین شناسان  معتقدند که عامل اصلی در پشت زمین لرزه های مکرر اخیر ؛ این موضوع است.

این کمربند، که تماما از داخل سواحل ایالات متحده در اقیانوس آرام،  تایوان، چین، فیلیپین و نیوزیلند، گذشته و حدود سه چهارم از انرژی زمین لرزه تخلیه شده سیاره ما از این مناطق آزاد می شود ؛ عامل بسیاری از زلزله های کوچک و بزرگ در سراسر جهان محسوب شده و  این مناطق با نام حلقه آتش اقیانوس آرام شناخته می شوند

در این میان برخی از دانشمندان اصرار دارند که بعضی از مناطق پر خطر  نیاز به یک نظارت دقیق دارند. زو زیوی، محقق موسسه زمین شناسی تحت نظارت اداره مدیریت زمین لرزه چین در این رابطه می گوید : بخش جنوبی چینگهای فلات تبت در جنوب غربی چین همیشه فعالیتهای زمینی زیادی دارد و در حال حاضر وارد یک دوره از زمین لرزه های عظیم با قدرت بالای 7.0 ریشتر می شود. زوهمچنین افزود: ما باید به مطالعات بیشتری برای درک بهتر روند لرزه ای در آن منطقه بپردازیم.

منبع: xinhuanet