نقش معلمان در ترویج خشونت در جامعه

اما خشونت فقط به این مورد محدود نمی شود، خشونت شامل هرگونه عمل تهدیدآمیز، تحقیر، توهین، زورگویی، خودکشی و آسیب به خود می شود.

با توجه به این تعاریف و از آنجا که نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه ای در تعلیم ارزش ها نقش بسزایی ایفا می کنند، می توانند در کاهش یا افزایش خشونت در جامعه تاثیر مستقیمی داشته باشند. چنانکه بارها و بارها اعلام شده است که جهان برای رهایی از جنگ و خشونت به آموزه های معلمان نیازمند است و پژوهش های بی شماری نیز در این حوزه انجام شده که صحت این ادعا را تایید می کند.

این در حالیست که برخی منتقدان اعتقاد دارند که کتاب‌های درسی با پرداختن به مباحث مختلفی خواسته یا ناخواسته به ترویج خشونت و نهادینه کردن آن در ذهن کودکان دامن زدند. از سوی دیگر، گاه مشاهده می شود که معلمان نیز با هدف انجام کار به اصطلاح عملی و کارگاهی دست به صحنه سازی محتوای کتاب ها می زنند که نتیجه آن قطعا چیزی جز نهادینه کردن اعمال خشونت آمیز به صورت ناخودآگاه در ذهن کودکان نیست.

یک روانشناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با سیناپرس در رابطه با نقش مدارس و معلمان در ایجاد سلامت روان کودکان گفت: دانش‌آموزان بیشترین ساعت‌ روز خود را در مدرسه می‌گذرانند و تعامل هایی که در این محیط با هم کلاسی ها، معلمان و سایر افراد برقرار می کنند قطعا تاثیر عمیقی بر روح و روان آنها می گذارد.

دکتر بهروز بیرشک ادامه داد: از این رو، آموزش های معلمان در آینده این کودکان و به تبع آن آینده جامعه تاثیر بسزایی دارد. به این دلیل است که تاکید می کنم اولیای مدارس باید دوره های روانشناسی را گذرانده باشند و بتوانند از ریشه‌ها و علت های رفتارهای کودکان و همچنین، چگونگی برخورد با آنها آگاه باشند.

وی در رابطه با تاثیر محتواهای آموزشی و کتب درسی بر کودکان گفت: قطعا تهیه و تدوین این محتواها طی فرآیند خاصی صورت می گیرد و از فیلترهای بسیاری می گذرد اما در هرحال، ممکن است ایرادهایی هم در آن وجود داشته باشد. اما نهادینه شدن چنین محتواهایی نیز بستگی به عملکرد معلمانی که این محتواها را آموزش می دهند دارد. به گونه ای که حتی بازسازی محتواهای کتاب های درسی هم باید مبتنی مشارکت دانش‌آموزان و ترغیب آنها به اندیشیدن در مورد قبح خشونت باشد.

گفتگو:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا