کد خبر : 97791 چهارشنبه 18 دی 1398 - 12:30:35
تصویری-باشکوه-از-سحابی-امگا-منتشر-شد

عکس روز ناسا؛

تصویری باشکوه از سحابی امگا منتشر شد

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری باشکوه از "سحابی امگا" (Swan Nebula) منتشر کرده است.

این سحابی یکی از بزرگترین مناطق ستاره زایی در کهکشان راه شیری است. این تصویر جدید از سحابی امگا توسط رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ ناسا که به "سوفیا"(SOFIA)مشهور است، ثبت شده است.

ستاره‌زایی یا زایش ستارگان فرایند دگرگونی گازها و غبارهای کهکشانی به توپ‌های پلاسما و در نهایت شکل‌گیری ستاره‌ها است.

سحابی امگاهمچنین با نام‌های دیگری مانند سحابی قو و سحابی نعل اسب نیز شناخته می‌شود. این سحابی حدود ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

⁣ سوفیا بر روی یک فروند هواپیمای"بوئینگ ۷۴۷ مدل اس پی"(Boeing ۷۴۷SP) سوار است و در ارتفاع ۴۰ هزار فوت(۱۲ کیلومتر) از زمین پرواز می‌کند.قابلیت پرواز این رصدخانه در ارتفاع ۱۲ کیلومتری از هر نقطه از زمین این مزیت را دارد که از ۸۵ درصد لایه رطوبتی جو زمین فراتر رفته و امواج مادون قرمز را از فضا دریافت کند.

اشعه مادون قرمز هم به تلسکوپ اجازه می‌دهد از میان ابرهای گرد و غبار به رصد بپردازد. از آنجا که تلسکوپ سوفیا در طول‌موج‌های میانی مادون قرمز عمل می‌کند، می‌تواند در میانه غبارهای سرد هم به کار رصد بپردازد.

کلید واژه ها: سحابی امگا تصویر اخبار ناسا