چرا برخی افراد به خودکشی فکر می‌کنند؟

در بسیاری اوقات، ما نمی‌دانیم چه دلیلی این افراد را به ورطه خودکشی کشاند. آنچه باعث دلسردکننده‌تر شدن برای اعضای خانواده قربانی می‌شود این است که چنین حوادثی معمولاً بدون هیچ‌گونه علائم هشداردهنده رخ می‌دهد.

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند فرد را در خودکشی تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین این عوامل می‌پردازیم.

بیماری‌های روانی

بیماری‌های روانی که منجر به بروز افکار خودکشی می‌شوند شامل افسردگی، اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و اختلالات اضطرابی است. افسردگی شایع‌ترین علت خودکشی است. افسردگی شدید با درد شدید عاطفی و از بین رفتن امید مرتبط است که بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا به زندگی خود پایان دهد.

اضطراب آسیب‌زا

تجربیات آسیب‌زا مانند سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی، تجاوز جنسی، سوءاستفاده جسمی یا آسیب‌های جنگی نیز ممکن است فرد را به سمت خودکشی سوق دهد. معمولاً فردی که تجربه آسیب‌زا داشته است، بیشتر از افسردگی رنج می‌برد که این مؤلفه به‌نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش میل به خودکشی شود.

مصرف مواد مخدر

استفاده از مواد مخدر و الكل باعث می‌شود كه میل به خودکشی در افراد بیشتر شده و این مواد موجب تحریک بیشتر این افراد شده و از این طریق بر وی تأثیر بگذارد تا خود را بكشد. مصرف مواد مخدر و الکل همچنین می‌تواند باعث ایجاد تنش در خانواده یا ایجاد آسیب در رابطه با دیگران شود که این مسئله می‌تواند دلیل مهم دیگری برای خودکشی محسوب شود.

ناکامی یا ترس از دست دادن موقعیت

این موضوع یکی دیگر از دلایل اصلی بروز خودکشی به‌ویژه در بین جوانان است. ممکن است فرد در شرایطی مانند از دست دادن شغل، مشکلات مالی، عدم موفقیت تحصیلی، قلدری، تحقیر یا پایان یک رابطه عاشقانه تصمیم به خودکشی بگیرد.

آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی و مهم کلان‌شهرها به شمار می‌رود و در این میان باید یک خبر بد جدید را به اطلاع ساکنان این شهرها رساند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که درصد بروز مشکلات روحی و روانی و مشکلاتی مانند خودکشی در مردم ساکن در شهرهای آلوده ازنظر آب و هوایی بیشتر است.

محققان خاطرنشان كردند كه آلودگي هوا می‌تواند باعث آسیب‌های قابل‌توجهی به‌سلامت روان ما شده و منجر به افزایش فکر خودكشي در بين مردم شود. این یافته‌ها همچنین حاکی از پیوند شدید بین هوای سمی و افزایش میزان افسردگی است.

چگونه آلودگی هوا منجر به افسردگی و خودکشی می‌شود؟ محققان می‌گویند ذرات موجود در هوای کثیف می‌توانند از طریق جریان خون و بینی به مغز برسند. هوای آلوده هنگام استنشاق می‌تواند باعث ایجاد التهاب در مغز، آسیب به سلول‌های عصبی شده و باعث ایجاد تغییر در تولید هورمون استرس شود که معمولاً با سلامت روانی نامطلوبی همراه است.

این تحقیق افزایش افسردگی را با میزان ذرات آلودگی هوا که کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر (معادل 0.0025 میلی‌متر و به‌عنوان PM2.5 شناخته‌شده) مرتبط می‌داند. گفته می‌شود خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که در معرض افزایش 10 میکروگرم بر مترمکعب (میکروگرم بر مترمکعب) در سطح PM2.5 از این نوع آلودگی به مدت یک سال یا بیشتر بودند، 10٪ بیشتر است. در یافته‌های این مطالعه پیشنهادشده است که کاهش سطح آلودگی هوا به‌عنوان یکی از راهکارهای کنترل افسردگی در نظر گرفته شود.

مطالعات قبلی همچنین آلودگی هوا را با افزایش مرگ‌ومیر در مبتلایان به اختلالات روانی و خطر بیشتر افسردگی در نوجوانان مرتبط کرده است. آلودگی هوا همچنین به معنای کاهش هوش و زوال عقل است.

مشکلات بهداشتی مزمن

موارد بسیاری از خودکشی ناشی از درد مزمن یا بیماری‌های رخ‌داده است. شخصی که از درد مزمن یا بیماری رنج می‌برد، غالباً احساسی آمیخته با ناامیدی را تجربه کرده و گاهی تصمیم می‌گیرد برای پایان دادن به رنج، خود را بکشد. همچنین افرادی که یک یا چند نوع بیماری مزمن دارند، احتمالاً افسردگی یا اضطراب را نیز تجربه می‌کنند که این موارد به‌نوبه خود خطر خودکشی را افزایش می‌دهد.

برخی از مشکلاتی که معمولاً همراه با خطر بیشتر خودکشی هستند، عبارت‌اند از: سرطان، اچ آی وی / ایدز، آسیب‌های مغزی، آسم، بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید و غیره.

محققان همچنین دریافته‌اند افرادی که از میگرن مزمن یا کمردرد رنج می‌برند، نیز احتمال بیشتری برای اقدام به خودکشی دارند.

کمبود خواب

مطالعات پژوهشگران همچنین خواب ضعیف را با افزایش خطر خودکشی در بزرگ‌سالان را مرتبط می‌داند. پژوهشگران دریافتند که افراد دارای کیفیت خواب ضعیف‌تر – صرف‌نظر از اینکه دچار افسردگی هستند یا بیماری روانی دیگری دارند، 1.2 برابر خطر خودکشی نسبت به افرادی که کیفیت خواب بهتری دارند.

انزوای اجتماعی

انزوای اجتماعی می‌تواند منجر به‌تنهایی و افزایش سایر عوامل خودکشی مانند افسردگی و سوءمصرف الکل یا مواد مخدر شود. کارشناسان بهداشت می‌گویند تنهایی و انزوای اجتماعی دو برابر سلامتی جسمی و روانی از چاقی مضر است.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Health Perspectives journal منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یعنی این آلودگی هوا تا چه حد می تونه خطرناک باشه، تا دیروز فکر ریه و قلبمون بودیم الان دیگه باید نگران مشکلات روحی هم باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا