درگذشت ابوریحان محمد بن احمد بیرونی

  • درگذشت ابوریحان محمد بن احمد بیرونی

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی متولد  ۱۴ شهریور ۳۵۲ خورشیدی، کاث، خوارزم بود. وی دانشمند و ریاضی‌دان، همه‌چیزدان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگار، گاه‌نگار، و طبیعی‌دان برجسته ایرانی،در سده چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانِ فارسی‌زبان در همه اعصار می‌دانند.

همچنین، او را پدر انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند. او به زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت مسلط بود و با زبان‌های یونانی باستان، عبری توراتی و سُریانی آشنایی داشت. بیرونی یک «نویسنده بی‌طرف» در نگارش باورهای مردمِ کشورهای گونه‌گون بود و به‌پاسِ پژوهش‌های قابلِ توجهش، با عنوانِ اُستاد شناخته شده‌است.وی  ۲۲ آذر ۴۲۷ خورشیدی، غزنین درگذشت.

  • روزجهانی ویولن

روز 13 دسامبر مختص به روز ویولن است. این روز در تقویم خورشیدی با تاریخ 22 دسامبر مقارن شده است. اختصاص داشتن یک روز در سال به این ابزار موسیقی مورد عجیبی نیست.

ویولن علاوه بر اینکه سخت ترین و پیچیده ترین ابزار موسیقی دنیاست پرکاربردترین ساز نیز هست.ویولن یک ساز قرون وسطایی است که اصالت و پختگی آن به قرون 15 و 16 میلادی باز می گردد. نام اصلی این ساز در واقع در ابتدا فیدل fiddle بوده است و لفظ ویولن از لغت ویتولا vitula برگرفته شده است. ویتولا در زبان لاتین قرون وسطایی به معنای ساز زهی (ساز تاری) بوده است.

اما امروزه این ساز یک ساز مختص به یک فرهنگ و یا یک سبک موسیقی به خصوص نیست و راه خود را به سبک های مختلفی همچون موسیقی کلاسیک، پاپ و بسیاری از سبک های دیگر موسیقی پیدا کرده است و در فرهنگ ها و ملل مختلف از این ساز به وفور استفاده می شود.

  • درگذشت فرانسوا اگوست ویکتور گرینیارد

فرانسوا اگوست ویکتور گرینیارد  متولد ۶ مه ۱۸۷۱بود. وی شیمیدان فرانسوی و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۱۲  اهمیت وی به خاطر کشف ترکیبات آلی فلزی منیزیم است که به عنوان واکنشگر گرینیارد معروف بوده و در سنتز ترکیبات آلی مورد توجه بسیار قرار دارد.او ۱۳ دسامبر ۱۹۳۵ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا