کد خبر : 93283 شنبه 05 مرداد 1398 - 09:04:16
آیا-اسیدهای-چرب-امگا3-برای-قلب-مفید-هستند؟

پرسش از شما، پاسخ از ما؛

آیا اسیدهای چرب امگا3 برای قلب مفید هستند؟

سیناپرس: سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید.

آیا اسیدهای چرب امگا3 برای قلب مفیدند؟ آیا تنها حیوانات دریایی منبع این ماده هستند یا می توان با استفاده از سایر منابع غذایی و مکمل های غذایی این میزان امگا 3 را برای بدن تامین کنیم؟ برای بهره مندی از آثار مفید روغن های امگا3 چه مقدار از آنها را روزانه باید مصرف کنیم؟

اثر اصلی امگا3 به روی قلب هنوز تحت بررسی است اما شواهد موجود نشان می دهند که اسیدهای چرب سبب کند شدن تشکیل پلاک در سرخرگ ها می شوند، سطوح تری گلیسیرید را پایین می آورند، فشار خون را کاهش می دهند و منجر به کاهش خطر ایجاد اختلال ریتم قلبی و مرگ قلبی ناگهانی می شود.

در حال حاضر تمامی حیوانات دریایی حاوی این ماده هستند اما بیشترین میزان آن در ماهی تن، ماهی آزاد، ساردین، ماهی کفال و ماهی سفید وجود دارد. امگا3 را می توان در انواع غذاهای حاوی سویا نیز یافت. همچنین در کانولا(کلزا)، گردو و بذر کتان و در روغن، این مواد غذایی نیز وجود دارد. این غذاها حاوی اسید آلفالینولئیک (LNA) هستند؛ یک نوع اسیدی که در بدن تبدیل به اسیدهای چرب امگا 3 می شود.

تحقیقات اخیر نشان داده شده است که مکمل های اسیدهای چرب امگا3 نیز موجب کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می شوند اما بهتر است که این مواد را در غذا مصرف کنید. اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری یا دارای تری گلیسیرید خیلی بالا هستید، می توانید با پزشک خود در مورد مصرف این مکمل ها مشورت کنید.

میزان مطلوب استفاده از امگا3 هنوز به طور کامل مشخص نیست اما مصرف روزانه 0/5 تا 1/8 گرم از امگا3 ممکن است یک اثر پیشگیرانه داشته باشد. مصرف روزانه 1/5 تا 3 گرم از اسید آلفالینولئیک ها  نیز ممکن است مفید باشد. مصرف هفته ای دو وعده غذایی شامل ماهی این مقادیر مفید را تامین می کند.

دکتر اکبر نیک پژوه، متخصص طب پیشگیری و  پزشکی اجتماعی-عضو هیات علمی مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی
نظرات شما

[کد امنیتی جدید]