اقیانوس ها 50 درصد اکسیژن مورد نیاز انسان و موجودات زنده را تولید می کنند

به گزارش ایرنا، سعدالله نصیری قیداری در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس ها در پژوهشگاه ملی اقیانویس شناسی و علوم جوی افزود: بشر بعد از جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسید که برای برقراری صلح و آرامش فقط سیاست و اقتصاد کافی نیست بلکه علم و حفظ محیط زیست هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: در این راه آب یکی از مولفه های اساسی حیات مطرح شد از این رو در صدد حفظ ان برآمد و از آنجا که در منظومه شمسی فقط یک سیاره وجود دارد که شرایط زیست بشر در آن فراهم است، از این رو در صدد حفاظت از آن برآمد هرچند در بسیاری موارد توسعه صنعت موجب تخریب محیط زیست شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: شاید در برخی موارد لجبازی انسان موجب تخریب محیط زیست شد اما قطعا در بیشتر موارد این عدم آگاهی بود که تخریب به همراه داشت که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی تاکید کرد: کمیسیون ملی یونسکو با داشتن 200 کمیسیون یکی از بزرگترین شبکه های جهانی است که می تواند اقدامات خوبی در زمینه های فرهنگی داشته باشد بنابراین می توان با یک برنامه ریزی علمی از این ظرفیت برای اشاعه فرهنگ محیط زیستی در راستای حفظ دریاها و اقیانوس ها به خوبی استفاده کرد.

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار کرد: در این زمینه تاکید یونسکو بر این است که فرهنگ مسوولان و مردم در این زمینه افزایش یابد زیرا حفاظت از دریاها از اهمیت زیادی برخوردار است و 3 تا 4 میلیارد نفر از جمعیت جهان از دریاها تغذیه می کنند.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید تفکر علمی شکل گیرد و وزارت علوم همواره تاکید دارد در کنار علوم بنیادی به علوم کاربردی نیز توجه شود و پژوهش ها به سمت کاربردی شدن پیش رود.

سازمان ملل متحد در سال 2008 روز 8 ژوئن برابر با 18 خرداد را روز جهانی دریاها و اقیانوس ها نامگذاری کرده است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا