مصرف داروهای ایرانی با تغییر فرهنگ امکان پذیراست؛تولید 97درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور

دکترحمید خیری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: معمولا مردم از نظر روانی و فرهنگی آماده مصرف داروهای خارجی هستند، اما این دلیل نمی شود که تصور کنیم کیفیت داروهای خارجی نسبت به دارو های ایران بهتر است. 

وی با بیان اینکه البته امکان دارد این موضوع در برخی از داروها با برند خاصی مصداق داشته باشد،اظهار کرد:مسوولین حوزه سلامت و دارویی تلاش می کنند تا کیفیت داروها ایرانی را روز به روز افزایش دهند و سعی دارند نظارت بیشتری در این خصوص اعمال کنند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در سال های اخیر صنعت داروسازی و دانش فنی ساخت دارو در کشور پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت:هم اکنون 97 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود.

وی تصریح کرد:اما باید فرهنگ عمومی مردم تغییر کند تا همه افراد جامعه از داروهای ایرانی استفاده کنند.

خیری با بیان اینکه داروهای ساخت ایران از کیفیت خوبی برخوردار هستند تاکید کرد: تمامی داروهای ساخت ایران از نظر کیفیت مورد آزمایش دقیق قرار گرفته و سپس به دست مصرف کنندگان می رسد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تصریح کرد:داروهای ساخت ایران از نظر کیفیت،میزان دوز، ترکیبات مواد اولیه و… آزمایش شده و پس از تایید از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی روانه بازار می شود.

خیری با بیان اینکه آزمایشگاه های کنترل کیفیت داروها در کشور باید به درستی وظایف خود را انجام دهند، ادامه داد: گاهی اوقات ماده اولیه برای تولید دارویی در کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نیست که در این صورت این دارو از نظر کیفیت مورد تایید قرار نمی گیرد.

خیری اضافه کرد:در واقع وظیفه آزمایشگاه های کنترل کیفیت این است که از نظر میزان ماده موثره دارو را مورد سنجش قرار داده و چنانچه از نظر ماده اولیه ساخت و سایر ترکیبات آن مشکل وجود داشت کیفیت آن دارو را مورد تایید قرار ندهد.

خیری اضافه کرد:سیستم کنترل کیفیت ماده موثره دارو در کشور براساس استانداردهای بین ‏المللی،سنجیده می شود.

به گفته وی هم اکنون با توجه به استانداردهای بین المللی داروهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا