ساخت هتل ۵ ستاره در مدار زمین

شرکت آمریکایی اوریون اسپن ( Orion Span) در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در نظر دارد تا سال ۲۰۲۱ یک هتل لوکس و مجهز را در مدار زمین راه‌اندازی کند. میهمانان این هتل تجربه اقامت در فضای بدون جاذبه را داشته و مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی را تماشا خواهند کرد.

پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده این ایستگاه و هتل فضایی به مدار فرستاده‌شده و تا سال ۲۰۲۲ نخستین گروه از میهمانان در پذیرا شود. میهمانان و گردشگران فضایی در این سفر فرصت اقامت در ارتفاع ۳۲۲ کیلومتری از سطح زمین را داشته و در این ایستگاه کشاورزی کرده و برخی گیاهان و مواد غذایی را پرورش خواهند داد. این ایستگاه فضایی و هتل لوکس در هر ۹۰ دقیقه یک دور کامل در مدار خود به دور زمین می‌چرخد و به‌این‌ترتیب ساکنان آن طی مدت‌زمان اقامت خود در فضا می‌توانند شاهد صدها طلوع و غروب خورشید باشند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در این رابطه، ایستگاه فضایی آرورا به معنی شفق قطبی (The Aurora Station) با ظرفیت  پذیرایی از ۶ مسافر می‌تواند در دوره‌های ۱۲ روزه به میزبانی از آن‌ها پرداخته و در این سفر فضانوردان حرفه‌ای نیز از آژانس‌های بین‌المللی فضایی حضور خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده این ایستگاه و هتل فضایی به مدار فرستاده‌شده و تا سال ۲۰۲۲ نخستین گروه از میهمانان در پذیرا شود. میهمانان و گردشگران فضایی در این سفر فرصت اقامت در ارتفاع ۳۲۲ کیلومتری از سطح زمین را داشته و در این ایستگاه کشاورزی کرده و برخی گیاهان و مواد غذایی را پرورش خواهند داد. این ایستگاه فضایی و هتل لوکس در هر ۹۰ دقیقه یک دور کامل در مدار خود به دور زمین می‌چرخد و به‌این‌ترتیب ساکنان آن طی مدت‌زمان اقامت خود در فضا می‌توانند شاهد صدها طلوع و غروب خورشید باشند.

فرانک بانگر (Frank Bunger) مدیر شرکت اوریون اسپن در وبلاگ رسمی این شرکت نوشت: «ما باافتخار اعلام می‌کنیم که ایستگاه فضایی آرورا نخستین نمونه مشابه خود در مدار زمین خواهد بود که در سال ۲۰۲۱ کار خود را به‌عنوان اولین هتل فضایی جهان آغاز خواهد کرد. در سال ۲۰۲۲ نخستین گروه از مسافران و گردشگران فضایی ، فضانوردان، پژوهشگران و متخصصین فنی در این هتل مستقر خواهند شد.»

گفتنی است هزینه اقامت در این هتل فضایی بسیار سرسام‌آور بوده و در حال حاضر متقاضیان می‌توانند نام خود را به‌عنوان داوطلب در فهرست انتظار ثبت کنند که تنها انجام این عمل مستلزم پرداخت هشتاد هزار دلار است و درنهایت افراد انتخاب‌شده برای سفر به هتل فضایی باید  ۹٫۵ میلیون دلار برای این سفر پرداخت کنند.

به گفته مدیران شرکت سازنده این هتل فضایی، ساخت ایستگاه مدارگرد و اعزام گردشگر به فضا تنها گام نخست این مأموریت بوده و در مراحل بعد قرار است هتل فضایی آرورا متناسب با تعداد متقاضیان و نیاز بازار رشد و توسعه داشته باشد. با دستیابی به ظرفیت‌های تعیین‌شده، یک هتل مشابه به مدار اعزام‌شده و به هتل پیشین متصل خواهد شد.

 گفتنی است این تلاش برای ساخت هتل‌های فضایی، نخستین تلاش در سطح بین‌الملل محسوب نشده و پیش‌ازاین در سال ۲۰۱۴ یک شرکت خصوصی در روسیه بانام KosmoKurs اعلام کرده بود که در حال طراحی و تغییر ساختار یک شاتل فضائی جهت استفاده در گردشگری فضائی است که قابلیت استفاده به‌صورت مکرر را دارد. پاول پوشکین Pavel Pushkin  مدیر این شرکت در گفتگو با رسانه‌ها ، خبر از ورود رسمی این شرکت به بازار جذاب و جدید گردشگری فضائی داده و در این رابطه اعلام کرده بود: «ما در نظر داریم نخستین پرواز خود را تا سال ۲۰۲۰ انجام داده و آزمایش‌های رسمی ما جهت پروازهای آزمایشی نیز از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.» البته هزینه این شرکت روسی از همتای آمریکایی خود بسیار ارزان‌تر بوده و بر اساس اعلامیه این شرکت، بلیت‌های گردشگران فضائی که قصد سفر با فضاپیمای روسی شرکت KosmoKurs رادارند رقمی مابین دویست هزار دلار تا دویست و پنجاه هزار دلار خواهد بود.

کارشناسان فضائی اعتقاددارند طی ده سال آینده بازار گردشگری فضائی دست‌کم با چهارده هزار درخواست روبه‌رو می‌شود و از سوی دیگر مدیران این شرکت روسی اعلام کردند که تجربه مشابه رقیبان آمریکائی آن‌ها؛ خبری امیدبخش برای سرمایه‌گذاری در این بخش محسوب می‌شود زیرا تجربه آمریکائی‌ها برای نخستین برنامه‌ریزی گردشگری فضائی ، با استقبال مناسبی روبه‌رو شده و بیش از ۷۰۰ بلیت برای این پروازها از پیش رزرو شد.

بر اساس اطلاعات اعلام‌شده ، در مرحله نخست این سفر فضائی، فضاپیمای روسی حامل گردشگران به فاصله بیست کیلومتری زمین منتقل‌شده و مسافران این پرواز سفری بیست‌دقیقه‌ای را تا مدار  زمین تجربه خواهند کرد.

این شرکت فضائی که در حال حاضر تنها هشت کارمند دارد، اقدام به خریداری یک شاتل فضائی بانام Buran  و یک راکت فضاپیما بانام Angara کرده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: space.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا