هجدهمین دوره جایزه ترویج علم برگزار شد

این مراسم با ادای احترام به جان باختگان زلزله اخیر در استان کرمانشاه آغاز شد.

دکتر اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران در این مراسم اظهار داشت: همواره از نقش علم در رفاه و آسایش مردم سخن گفته ایم؛ عنوان می کنیم که در کشورهای توسعه یافته، علم یک باور است نه یک شعار؛ اما در 3 روز گذشته ثابت شد که علم در ایران نه باور است نه شعار، بلکه کالای لوکسی است که تنها توسط برخی افراد و در برخی جاها مورد استفاده قرار می گیرد.

قدیمی افزود: علم یعنی ساختن بیمارستان به نحوی که در زلزله، بیماران بستری در آن در امان باشند؛ علم یعنی وقتی ساکن خانه ای نو با تایید مهندسی هستی، آنجا خانه آخرتت نشود؛ علم یعنی دانستن چگونه امدادرسانی کردن؛  علم یعنی باور داشته باشیم زلزله بار دیگر به خانه من و شما سر می زند.

رییس انجمن ترویج علم خاطر نشان کرد: اندیشیده ایم که تا 20 سال آینده مقام نخست علم و فناوری را درمنطقه داشته باشیم؛ اندیشیده ایم که دانستن و آموختن، یاد دادن و یاد گرفتن و بکار بستن تمامی آموخته ها نه یک حق، که یک وظیفه است؛ اندیشیده ایم که می توانیم مانند برخی کشورها دیگر زلزله برایمان کابوس نباشد؛ اما نیاندیشیده ایم که چگونه می توانیم کارها و پروژه های بزرگ را بدون پشتوانه و حمایت به سرانجام برسانیم. باتوجه به این موارد، بازبینی در سیاست گذاری علم و فناوری کشور ضروری است.

قدیمی گفت: از ابتدای فعالیت انجمن تلاش کردیم علم به باور تبدیل شود، اما باور تا به فرهنگ تبدیل نشود، تلاش هایمان ابتر می ماند.

وی بیان داشت: از برندگان دوره هجدهم جایزه ترویج علم و برندگان 17 دوره قبل می خواهیم که ارتباط خود را با انجمن ترویج علم ادامه دهند. انجمن ترویج علم امانتی است که باید آن را به عاشقان علم بسپاریم. قطعا در مسیر فعالیت، نقاط ضعفی داشته ایم، اما درحد بضاعت مان تلاش می کنیم.

دکتر مهدی زارع، استاد و مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با موضوع "فقدان مسأله در علم ایران" و دکتر نوش آفرین انصاری به مناسبت بزرگداشت خانم توران میرهادی، در این مراسم سخنرانی کردند.

 

بیانیه هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران به مناسبت هجدهمین دوره اهدای جایزه ترویج علم

 

گرامیداشت سالانه هفته ترویج علم در ایران که هم­زمان است با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، روزی که از سوی سازمان یونسکو در تقویم جهانی ثبت شده است، اکنون به رویه‌ای نسبتاً جاافتاده و شناخته‌شده در کشور ما تبدیل شده است. اینک که ششمین دوره چنین گرامی‌داشتی برگزار می‌شود می‌توان امیدوار بود که، علی­رغم تمام دشواری­ها و موانع، توجه دست‌کم بخشی از افکار عمومی، سازمان‌های غیردولتی و سیاستگذاران و تصمیم‌گیران دولتی به مقولۀ ترویج علم و اهمیت آن جلب شده باشد. اگر ترویج علم را در گسترده‌ترین معنای آن دربردارنده هرگونه فعالیت و برنامه‌ریزی‌ای بدانیم که با هدف کاستن از شکافِ رو به فزونی میان نهادها و افراد تولیدکنندۀ علم از یک سو و عموم شهروندان، سیاستگذاران، نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و همه مصرف‌کنندگان علم از سوی دیگر انجام می‌گیرد، آن‌گاه باید امید داشت که تداوم گرامیداشت هفته ترویج علم به معنای آگاهی یافتن از این نکته است که ترویج علم یکی از اولویت‌های ملّی ما است.

اما چرا باید ترویج علم را اولویتی ملی دانست؟ در زمانه‌ای که با توسل به آمار نگارش مقالات علمی ادعای سیاستگذاران آن است که ایران در میان کشورهای پیشرو در تولید علم و فناوری قرار دارد، نگاهی به جامعه و مسائل و مشکلات روزمره آن، و به‌ویژه نگاهی به نحوه مواجهه ما با بحران‌های فراگیر طبیعی، اجتماعی و اقتصادی، نشان می‌دهد که کمتر ردپایی از توجه به علم و تفکر علمی در جای‌جای نظام تصمیم‌گیری و همچنین فرهنگ عمومی ما به چشم می‌خورد. با توجه این شکاف، بی‌دلیل نیست اگر ادعا کنیم ترویج علم یکی از راه‌های پر کردن چنین خلأیی است. تا دانش تولیدشده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به زندگی روزمره مردم راه نیابد و اثر خود را بر ارتقای کیفیت زندگی آنان نگذارد و تا شهروندان نظارتی دموکراتیک بر علم و فناوری نداشته باشند، ادعای توسعه علمی با توسل صرف به تعداد دانشگاه‌ها، مقالات نگاشته‌شده و فارغ‌التحصیلان ادعایی برخطا است. در یک کلام، بدون داشتن شهروندانی مطلع از یافته‌های علمی که اطلاعات و شیوه تفکر نقادانه را درونی و از آنِ خود کرده باشند، جامعه‌ای مدنی شکل نخواهد گرفت، و در غیاب جامعۀ مدنی صرف افزایش تولیدات علمی راه به جایی نخواهد برد. ضمن آنکه بدون دخالت دادن مهارت‌ها و حساسیت‌های فرهنگی و اخلاقی شهروندان در فرایند تولید علم و فناوری احتمال به بیراهه رفتن این دو مقوله و تبدیل شدن آنها به ابزارهایی غیرکارآمد بسیار است.

اکنون که هیئت مدیره فعلی انجمن ترویج علم ایران آخرین دوره از مراسم اهدای جایزه ترویج علم را در دوره فعالیت خود برگزار می‌کند، امیدوار است آنچه این سازمان غیردولتی در سال‌های گذشته انجام داده گام کوچکی باشد برای هموارتر کردن راه کوشندگان ترویج علم در ایران و چراغ این فعالیت‌ها در آینده نیز روشن بماند و فعالانی کوشاتر اقدامات انجام‌شده را به‌ شکلی بهتر و جامع‌تر به پیش برند. هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران با افتخار اعلام می­ کند که تنوع و حجم فعالیت­ های ترویجی انجام­ شده در کشور بیش از آن است که جایزه ترویج علم بتواند انعکاس منصفانه همۀ آنها باشد. با این حال، شاید تذکر این نکته خالی از لطف نباشد که در حوزه ترویج علم بار اصلی نخست بر دوش نهادها و کوشندگان مدنی است و پس از آن است که پای بخش‌های دولتی به میدان باز می‌شود. سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان بخش خصوصی، با توجه به مسائل و مشکلات حاد کشور، از قبیل بحران آب، آلودگی محیط زیست، بحران انرژی، بحران اعتماد اجتماعی و …، برای ارائه راهکارهایی کارآمد نیازمند توجه به مقوله ترویج علم‌اند. اما از سوی دیگر، شهروندان باید شاهد آن باشند که دولتمردان به علم و تفکر علمی ارزش و بهایی شایسته می‌دهند و برای حل مشکلات پیش‌رو به علم اعتماد دارند. دولت نیز باید زمینه‌هایی برای مطرح شدن مقوله ترویج علم در اسناد بالادستی، برنامه‌های توسعۀ کشور و همچنین بودجه‌های سالانه فراهم کند تا بتواند نقش حمایتی خود را به‌درستی ایفا کند.

انجمن ترویج علم ایران امید دارد شبکه‌های کوشندگان و فعالان ترویج علم در سال‌های آتی تشکیل و تقویت شود تا از این طریق تجارب کسب‌شده انباشته و منتقل گردد و نسل‌های بعد مجبور به گام نهادن در مسیرهای طی‌شده نباشند. همچنین انجمن ترویج علم ایران امیدوار است برندگان و تقدیرشدگان جایزه ترویج علم ارتباط خود را با انجمن حفظ و این نهاد را به دیگر فعالان این حوزه معرفی کنند تا شاهد شکل‌گیری شبکه‌های بزرگ‌تری از افراد و نهادها باشیم.

انجمن ترویج علم ایران اعلام می‌کند که از این پس جایزه ویژه‌ای با نام جایزه میرهادی در ترویج علم به آن نهادها و افرادی اهدا خواهد کرد که تمرکز فعالیت‌های ترویج علمی خود را کودکان قرار داده باشند

هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران با پاسداشت فعالیت‌ها و تلاش‌های ارزنده مدنی و ترویجی یکی از بنیانگذاران خود، بانو توران میرهادی، که اینک در نخستین سالگرد درگذشت او هستیم، مایل است بار دیگر بر اهمیت توجه به کودکان در مقوله ترویج علم تأکید و بر این نکته پافشاری کند که هیچ اقدام و برنامه‌ای در راه ترویج علم موفق نخواهد بود، مگر آنکه نگاهی نیز به کودکان و ارتقای درک علمی آنان داشته باشد. به همین دلیل، انجمن ترویج علم ایران با افتخار اعلام می‌کند که از این پس جایزه ویژه‌ای با نام جایزه میرهادی در ترویج علم به آن نهادها و افرادی اهدا خواهد کرد که تمرکز فعالیت‌های ترویج علمی خود را کودکان قرار داده باشند. امید است از سال آینده شاهد اهدای این جایزه و تأثیرگذاری آن بر ارتقای فعالیت‌های ترویجی باشیم.

هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران با تشکر از هیئت داوران (سرکار خانم مهرناز خراسانچی (دبیر هیئت)، آقای دکتر مهدی زارع، سرکار خانم منیره همایونی، سرکار خانم ناهید آموزگار، سرکار خانم دکتر فرشته تقوی، سرکار خانم بهاره صفوی و جناب آقای مهندس محمود کریمی) که زحمت بررسی و ارزیابی پرونده داوطلبان دریافت جایزۀ ترویج علم را بر عهده داشتند و بر اساس نظر این هیئت جوایز هجدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران در سال 1396 را به افراد و نهادهای زیر اهدا می­ کند.

هیئت داوران به دلیل یک عمر فعالیت و تلاش بی­ وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه ­جانبه، مستمر و مدنی برای طرح مباحث و مقولات زیست­ محیطی و همچنین توجه ویژه به زیست ­بوم کشور و جلب توجه افکار عمومی به مقولات زیست­ محیطی و برقراری ارتباط با عموم مردم با استفاده از رسانه­ های هنری و مشارکت در راه ­اندازی نهادهای فعال در حوزۀ محیط زیست جایزه ترویج علم سال 1396 را به جناب آقای دکتر اسماعیل کهرم تقدیم می­ کند.

هیئت داوران به دلیل فعالیت و تلاش بی­ وقفه، مسئولانه، هدفمند، همه ­جانبه، انسانی و اخلاقی در حوزه­ های دانشگاهی و عمومی برای بسط دانش جامعه ­شناسی و همچنین تعهد به تداوم کار فرهنگی، ترویجی و علمی و به­ ویژه توجه به مقوله سیاستگذاری علم و آموزش عالی جایزه ترویج علم سال 1396 را به جناب آقای دکتر مقصود فراستخواه تقدیم می ­کند.

هیئت داوران به دلیل انجام فعالیت­ های ترویجی، علمی، مدنی و آموزشی در زمینه توسعه و ترویج تفکر خلاق در جامعه و همچنین ایجاد و تقویت فعالیت‌های مولد میان زنان و جوانان و ترویج دانش کارآفرینی میان عموم مردم جایزه ترویج علم سال 1396 را به بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان تقدیم می­ کند.

هیئت داوران به دلیل سال­ها خدمت صادقانه در حوزه آموزش عشایری و همچنین تلاش برای اعتلای علم و اندیشه میان دانش‌آموزان این مناطق جایزه معلمان مروج علم در مناطق محروم (جایزه بهمن‌بیگی) در سال 1396 را به سرکار خانم تهمینه رزمجویی تقدیم می ­کند.

هیئت داوران به دلیل فعالیت­ های گسترده و پیگیر در تلویزیون با هدف معرفی علم به زبان ساده به عموم مردم و تلاش های بی­ وقفه و مسئولانه برای تولید برنامه ­هایی جذاب و اطلاع ­بخش در زمینه علوم جایزه ترویج علم سال 1396 را به سرکار خانم مریم فیروزی تقدیم می­ کند.

هیئت داوران به دلیل فعالیت و تلاش بی­ وقفه، مسئولانه، هدفمند و مستمر در حوزه­ های دانشگاهی و عمومی برای بسط دانش ریاضی و همچنین تعهد به ترویج ریاضیات در مدارس، مشارکت در بنیان‌گذاری خانه ریاضیات و مشارکت در راه‌اندازی انجمن‌های علمی-آموزشی معلمان در اصفهان جایزه ترویج علم سال 1396 را به جناب آقای دکتر علی رجالی تقدیم می­ کند.

هیئت داوران به دلیل انجام فعالیت­ های ترویجی و آموزشی در زمینه ترویج علم و فناوری از طریق اداره موزه علوم و فناوری و همچنین راه‌اندازی موزه‌های سیار، جشنواره‌های دانش‌آموزی و کوشش برای ارائه درک جدیدی از علم جایزه ترویج علم سال 1396 را به موزه علوم و فناوری تقدیم می­ کند.

 

 

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا