اهمیت گسترش دادن صفت بزرگداشت و قدرشناسی

فیروزی بیش از 20 سال است که در حوزه ترویج علم در صدا و سیما فعالیت می کند. دریافت جایزه ترویج علم، بهانه ای برای گفتگو با ایشان بود.

تهیه کننده چرخ گفت: ارائه برنامه خوب، برنامه علمی یا سرگرمی، ناخودآگاه مخاطب را جذب می کند. در برنامه چرخ سعی کردیم با ارائه یک برنامه خوب و شایسته، مخاطبان برنامه را افزایش دهیم. اگر در مورد موضوعات سختی مانند فیزیک، مکاترونیک، یا رباتیک صحبت می کنیم، باید به گونه ای مسائل را مطرح کنیم که زمینه جذب و علاقه مندسازی افراد مستعد را به علم فراهم کنیم.

امانت داری علمی

فیروزی افزود: سعی کردیم در مورد علم با نهایت امانت داری و صحت، مطالب را ارائه کنیم. مطالب و موضوعات علمی را انتخاب می کنیم که تقریبا مورد پسند همه بوده و برای مخاطبان مختلف (دانش آموزان، دانشجویان، اساتید) حاوی نکات جالب و آموزنده ای باشد.

وی با اشاره به فرآیند نسبتا سخت و زمان بر یافتن موضوع و دعوت از مهمانان متناسب با موضوع هر برنامه گفت: حتی در زمینه انتخاب آکسسوار صحنه، مواردی را انتخاب کرده ایم که مرتبط با علم بوده و در نگاه اول، بیننده را جذب کند. تلاش می کنیم کسی که تلویزیون را می بیند، برنامه را دوست داشته باشد و تا آخر آن را دنبال کند و فکر می کنم تاحد زیادی به این هدف دست یافته ایم.

فیروزی خاطر نشان کرد: از مهمانان برنامه می خواهیم که ماحصل تلاش و دستاورد علمی خود را به برنامه بیاورند و بطورمثال، در مورد عملکرد دستگاه یا رباتی که طراحی کرده اند، توضیح دهند تا مخاطبان درک بهتری از بحث علمی پیدا کنند. باوجود همه دشواری ها، این کار را می کنیم تا بتوانیم اثرگذاری بیشتری بر روی مخاطب داشته باشیم.

نقش غیرقابل انکار رسانه در همگانی کردن علم

فیروزی به نقش رسانه ها در ترویج علم اشاره کرد و گفت: اگر رسانه ها وجود نداشته باشند تا مردم را از پیشرفت های علمی آگاه سازند، جامعه به دو گروه عوام و خواص تقسیم می شود. اصحاب رسانه هستند که زمینه ارتباط دانشمندان و پژوهشگران با جامعه را فراهم می کنند. همکاران در رادیو این کار را با سختی بیشتری نسبت به برنامه سازان تلویزون که ابزار تصویر در اختیار دارند، انجام می دهند و کار رسانه های مکتوب و دیجیتال در جذب مخاطب، سخت تر از دو گروه دیگر است.

تهیه کننده برنامه چرخ افزود: رسانه ها نقش غیرقابل انکاری در زمینه همگانی کردن علم و اینکه همه از سطح قابل قبولی از آگاهی برخوردار باشیم، ایفا می کنند. اما باید به این نکته توجه کنیم، کسانی که در حوزه علم در رسانه ها فعالیت می کنند، با محدودیت های بیشتری روبرو هستند. اولین مسأله ای که به پیشبرد اهدافمان کمک می کند، مسائل مالی است، اما بیش از سایر بخش ها با محدودیت مالی مواجه هستیم. با این حال، همه کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، لحظه ای به خود تردید راه نمی دهند. من نیز پس از 22 سال فعالیت، همچنان به این مسیر (تولید برنامه های علمی) ادامه داده و خواهم داد.

حرکت انجمن ترویج علم می تواند جریان ساز باشد

فیروزی با تقدیر از تلاش های انجمن ترویج عالم بویژه حمایت از برنامه های علمی، برگزاری برنامه های مختلف از جمله جایزه زنان در علم گفت: گسترش دادن صفت بزرگداشت و قدرشناسی از زحمات افرادی که بدون هیچگونه چشم داشتی فعالیت می کنند، حس خوب و مثبتی ایجاد می کند که به عقیده من، جریان ساز است. چه خوب است که یاد بگیریم قدرشناس تلاش های همدیگر باشیم، همدیگر را به بزرگی یاد کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا