سازمان های مردم نهاد باید کار تخصصی انجام دهند

اعطای جایزه ترویج علم به بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، بهانه ای برای گفتگو با فیروزه صابر، عضو موسس و مدیرعامل این بنیاد بود تا بیشتر با فعالیت های و برنامه های ترویجی و آموزشی این نهاد آشنا شویم.

صابر گفت: حوزه نخست، توانمندسازی جوانان با رویکرد کسب و کار و کارآفرینی است. تلاش می کنیم که جوانان مستعد فعاليت هاي كارافرينانه  در مسیر ان  قرار گرفته و از طریق فرآیندهای آموزشی، مشاوره ای و ترویجی، به ایده ای رسیده و این ایده را به مدل کسب و کار تبدیل کنند. حوزه دوم برای دانش آموزان است. در طول سال تحصیلی، برنامه های ترویجی، مشاوره ای و آموزشی ویژه ای را برای دانش آموزانی که استعداد ورود به عرصه کارآفرینی دارند، برگزار می کنیم. در پایان این دوره، دانش آموزان می توانند  مینیاتوری از کسب و کار مورد نظر را در نمایشگاهی، معرفی و اجرا کنند.

سومین حوزه فعالیت این بنیاد، توانمندسازی سازمان های مردم نهاد (NGOs) با رویکرد  کسب و کار  وكارافريني است. صابر اظهار داشت: تلاش می کنیم پروژه هایی که انجام می دهیم، در انتهای کار به یک نهاد تبدیل شود و نهادها به صورت یک سازمان مردم نهاد مستقل، فعالیت خود را در جامعه محلی گسترش دهند. فعالیت های پژوهشی، چهارمین حوزه فعالیت این بنیاد است که به شناسایی فرصت های کسب و کار، مزیت های اقتصادی در مناطق مختلف اختصاص دارد و پايه  برنامه های آموزشی و مشاوره ای است.

"کارستان"

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، از مستندسازی (زندگی) کارآفرینان به عنوان حوزه پنجم فعالیت این بنیاد نام برد و افزود: شناسایی کارآفرینان و پژوهش پروژه "کارستان"  توسط این بنیاد انجام شد، اما تولید و مدیریت ساخت مستند برعهده رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرطهماسب بود. این پروژه را سال قبل کلید زدیم و موفق شدیم 6 فیلم از 6 کارآفرین بسازیم که هم اکنون در سینمای هنر و تجربه در تهران و برخی شهرستان ها درحال نمایش است.

پژوهش، آموزش، مشاوره و ترویج

صابر درخصوص فعالیت های این بنیاد گفت: عموم پروژه های ما در مناطق کمتر توسعه یافته، یعنی مناطقی که منابع کمتری در اختیار دارند – مثل حاشیه نشینان زاهدان، چابهار، برخی از مناطق خراسان جنوبی، خوزستان، کرمان – اجرا می شوند. فعالیت های بنیاد، پروژه محور و شامل پژوهش، آموزش، مشاوره و برنامه های ترویجی است. تقریبا از 3 سال قبل، مقام مشورتی سازمان ملل (UN) در حوزه کارآفرینی در ایران را بدست آوردیم و هر سال یک رویداد در ماه مارس در نیویورک برگزار می کنیم که از آن جمله می توان به رویداد کارآفرینی زنان در ایران و پروژه توانمندسازی زنان در حاشیه نشینان زاهدان اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: هر کار در انتها به ایجاد نهاد بومی در آن منطقه ختم می شود؛ به همین دلیل در یکسال اخیر، بیشتر بر روی بحث توسعه جامعه محلی متمرکز شده ایم. دانش آموزان نیز بخشی از جامعه هدف ما هستند که می توانند در آینده، از جمله کارآفرینان  کشور باشند. از طریق یک سلسله کارهای ترویجی مثل برگزاری سمینارها و سخنرانی کارآفرینان بومی، دانش آموزان مستعد شناسایی شده و تحت آموزش و مشاوره قرار می گیرند. از طریق این فعالیت ها، نگاه خویش فرمايي در این دانش آموزان شکل می گیرد، یعنی به جای اینکه حقوق بگیر کسی باشند، می توانند هم برای خود و هم برای دیگران شغل ایجاد کنند.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان درخصوص جایزه ترویج علم گفت: تقدیر از کسانی که در حوزه ترویج فکر، فرهنگ، یا علم فعالیت می کند، نوعی ارزش گذاری در جامعه است؛ مضاف براینکه معتقدم، سازمان های مردم نهاد (NGOs) باید کار تخصصی انجام دهند و هرچه این نگاه تخصصی در نهادهای مدنی قوی تر شود، اثرگذاری و کارکرد اجتماعی موثرتری خواهند داشت.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا