جايزه ام را به کسانی که در راستای ترویج علم تلاش می‌کنند، تقديم ميكنم

دکتر ‌اسماعیل کهرم، بوم شناس و فعال محیط زیست، مدرک دکترای بوم شناسی را از دانشگاه ولز اخذ کرد. از جمله سوابق علمی و اجرایی وی می توان به تدریس در دانشگاه های تهران و آزاد اسلامی، مشاور امور کشاورزی در وزارت کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیر دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ایران، مشاور خصوصی محیط زیست در ایران و انگلستان، ناظر پروژه های بوم شناسی در نقاط مختلف ایران و انگلستان، ناظر پروژه های پیشنهادی GEF،UNDP  با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در ایران، اجرای برنامه های متعدد محیط زیستی در شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی اشاره کرد.

وی همچنین در انجمن حفاظت از پرندگان (RSPB)، صندوق جهانی طبیعت (WWF) ، انجمن پرنده نگری کاردیف – ولز، هیأت تحریریه آوای سبز، موسسه مطالعات ایران شناسی بریتانیا (لندن)، انجمن سلطنتی انگلستان – بخش آسیایی (لندن)، فعالیت داشته است.

دکتر کهرم در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: من از سال 1352 در حوزه محیط زیست فعالیت کرده ام و به نظرخودم می توانستم مثمر ثمرتر باشم و باید بیش از اینها فعالیت می‌کردم، اما از اینکه مورد تایید و نظر هموطنانم قرار گرفته ام، خوشحالم.

وی در خصوص نقش افراد علمی در جامعه خاطر نشان کرد: دانشجویان ما اهمیت بسزایی در جامعه دارند و باید الگوی رفتاری مناسبی برای آنها باشیم، زیرا اینها به دانشگاه ها می‌آیند و از اساتید خود الگوبرداری می‌کنند؛ بنابراین، دانشجویان که سرمایه های علمی کشور هستند، پندهایی از رفتارهای ما می گیرند و به ما نمره ‌می دهند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: این موضوع که اگر رسانه‌ها نبودند، تلاش های ما نیز دیده نمی شد را نباید فراموش کرد. رسانه ها سالها کنار ما بودند و کمک کردند تا افکاری که در یک کلاس 20 نفری عنوان می شد را اشاعه  دهند. 

دکتر کهرم درخصوص فعالیت های چند ساله خود افزود: کلاس های درس، رسانه ها و همچنین 11 جلد کتاب در زمینه نوشتار و ترجمه که در داخل و خارج به چاپ رسیده است و همچنین برخی کتب دانشگاهی، همه خدمات ناچیزی است که انجام داده ام.

برنده جایزه ترویج علم در خصوص این جایزه عنوان کرد: این محبت و قدردانی که از من به عمل آمده است، برایم بسیار خوشحال کننده است، هرچند که فعالیت های ناچیزی داشته و خود را لایق این جایزه ارزشمند نمی دانم. از اینکه منتخب برای دریافت جایزه ترویج علم شدم، خوشحالم و این که توشه ناچیز از فعالیت هایم دیده شده است و جایزه ام را تقدیم کسانی می‌کنم که در راستای ترویج علم تلاش می‌کنند.

وی افزود: این چنین فعالیت هایی باعث می شود، جوانانی که پا درعرصه علم می‌گذارند، امیدوار شوند و اثرات مثبتی از خود به جای بگذارند. 

دکتر کهرم در پایان گفت:

خوش است قدرشناسی که چون خمیده سپهر       سهام حادثه را عـاقبت کند قوسی

بــرفت شــوکــت محمـــود در زمــــانـــه نمـــانــد        جز این فسانه نشناخت قدر فردوسی

 

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا