تلاش محققان جهاددانشگاهی :

شناسایی پروتئین‌های ضدسرطان در قارچ خوراکی دکمه‌ای

کد خبر : 68981 شنبه 29 مهر 1396 - 10:01:24

محققان پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی پروژه مشترکی را تحت عنوان "شناسایی پروتئین‌های ضد سرطان در قارچ خوراکی دکمه‌ای" کلید زده‌اند.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا مجیدانصاری، مدیرگروه پژوهشی طب فراگیر در سرطان پژوهشکده معتمد، اظهار کرد: پروژه مشترکی را با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و پژوهشکده گیاهان دارویی شهید بهشتی برای "شناسایی پروتئین‌های ضد سرطان در قارچ خوراکی دکمه‌ای" در دستور کار قرار داده‌ایم.
مدیرگروه پژوهشی طب فراگیر در سرطان پژوهشکده معتمد افزود: در گذشته روی قارچ دکمه‌ای سفید مطالعات زیادی انجام شده که این مطالعات نشان می‌دهند این قارچ‌ها خواص ضد سرطانی دارند.
وی با بیان این‌که در این پروژه در تلاشیم که به ماده مشخصی در این قارچ‌ها برسیم که اثرات بالقوه ضدسرطانی داشته باشد، افزود: چرا که در صورت شناسایی این ماده موثره خاص، در این مطالعات به عنوان یک ترکیب راهبر در نظر گرفته می‌شود و بعد روی این ماده مطالعات شیمیایی انجام می‌شود تا آن را به یک مولکول بسیار موثرتر تبدیل کنیم.
مجیدانصاری با بیان اینکه این مطالعات در اسیدهای چرب و ترکیبات قابل دسترس قارچ دکمه‌ای انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروزه بسیاری از داروهای ضد سرطان داروهایی با ترکیبات پروتئینی هستند، ما با رویکرد بررسی پروتئین‌های قارچ دکمه‌ای که تاکنون نیز مورد مطالعه قرار نگرفته بودند، این پروژه را کلید زدیم.
مدیرگروه پژوهشی طب فراگیر در سرطان پژوهشکده معتمد توضیح داد: در عصاره تام پروتئینی قارچ اثرات قابل توجهی با اثرات ضد سرطانی دیده‌ایم و این عصاره را در مطالعه جرم‌سنجی آورده‌ایم.
وی افزود: با جداسازی جزئیات ترکیبات پروتئینی البته بدون آسیب، به شناسایی این ترکیبات جزئی خواهیم پرداخت تا دریابیم که کدام جزء این پروتئین تام استخراج شده از قارچ اثر اصلی ضد سرطان را دارد.
مجیدانصاری گفت: پس از این عملیات، متخصصان شیمی آلی برای بهینه‌سازی مولکولی، مطالعات بعدی را انجام خواهند داد.