راکتور ذخیره بلندمدت انرژی خورشیدی در قزوین رونمایی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این راکتور از طریق انفعالات شیمیایی و فیزیکی برای ذخیره بلندمدت بخار خورشیدی کار می کند.

به دلیل وجود اشعه زیاد خورشید در تابستان،این اشعه با فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی در این راکتور خورشیدی، بخار 300 درجه را ذخیره و در زمستان که اشعه خورشید کم است از این گرما در نقاط مختلف استفاده می شود.
از این سامانه می توان برای گرمایش تمام محیط ها اعم از مسکونی،تجاری،دستگاه های اداری و گلخانه ها، تنظیم دما و رطوبت استفاده کرد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در مراسم رونمایی از این راکتور گفت: محدودیت منابع نفتی و فسیلی از یک سو و افزایش مصرف انرژی از سوی دیگر خود دلیل مهمی است تا از ظرفیت انرژی های نو و تجدید پذیر که به طور مناسبی در کشور و استان وجود دارد،استفاده بهینه کنیم.
یوسف گرجی ادامه داد: این طرح اولین بار در ایران با عنوان راکتور خورشیدی برای ذخیره انرژی خورشیدی توسط خانم رقیه جلالی در پارک علم و فناوری آغاز و البته ساخت مشابه آن در کشور شروع شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده اند.
وی افزود:این دستگاه می تواند هشت ماه انرژی خورشیدی را ذخیره کند تا در حوزه های مختلف حرارتی و تولید برق از آن استفاده شود.
این مسئول اضافه کرد: 85 تریلیون کیلووات انرژی خورشیدی به سطح زمین می رسد در حالی که کل مصرف دنیا 800 هزار مگاوات بوده که اصلا قابل مقایسه نیستند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم برای مصرف خود از انرژی خورشیدی استفاده کنیم بسیاری از معضل های مربوط به آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی و بحران های سوخت حل خواهند شد.
گرجی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در پارک علم و فناوری 141 شرکت فعالیت خود را به صورت مستقیم انجام می دهند و برخی نیز در سایر مراکز مشغول هستند.
وی ادامه داد:31 شرکت دانش بنیان در استان مشغول فعالیت هستند که می توان گفت نسبت جمعیت استان با این شرکتها در رده واقعی قرارگرفته و به حد متوسط شرکت های دانش بنیان رسیده ایم.
گرجی ادامه داد:هشت مرکز رشد در استان وجود دارند که با همکاری آنها 67 محصول دانش بنیان در سال گذشته در استان رونمایی و تجاری سازی شد و 17محصول دیگر نیز تا پایان شهریورماه سال جاری رونمایی خواهد شد.
وی در پایان افزود: در سال گذشته هشت میلیون دلار فروش ارزی به وسیله شرکت های دانش بنیان برای استان به ارمغان آمد و محصولات تولیدی به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و اسپانیا صادر شدند.
داوود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در آئین رونمایی از این طرح علمی و فناورانه حضور داشتند.
راکتور ذخیره بلند مدت انرژی خورشیدی توسط رقیه جلالی دانش آموخته از کشور آلمان و عضو انجمن مخترعان کشور و صاحب امتیاز 6اختراع و صاحب برند فلکمن در ایران و آلمان اختراع و ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا