تحول در سیستم‌ خنک‌کننده‌ها با ماده جدید

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا در تحقیقات خود بر روی نسل جدید فناوری‌های خنک‌کننده مغناطیسی تمرکز کردند که از لحاظ طراحی ساده‌ بوده و در مقایسه با سیستم‌های گازی فشرده، آرام‌تر و دوست‌دار محیط زیست باشد.

 

در فناوری جدید یک میدان مغناطیسی، ماده مگنتوکالریک (magnetocaloric) را از لحاظ مغناطیسی طوری سازماندهی می‌کند که دمای آن بیش از دمای اتاق شود.

 

حرارت اضافی از طریق یک واسطه حرارتی مانند آب یا هوا حذف می‌شود و این موضوع ماده را به دمای اتاق بازمی‌گرداند؛ سپس میدان مغناطیسی حذف می‌شود، بنابراین، ماده از لحاظ مغناطیسی بی‌نظم می‌شود و دمای آن به زیر دمای محیط افت می‌کند؛ چنین موضوعی منجر به اثر خنک‌کنندگی می‌شود.

 

این فرآیند خنک‌کنندگی حالت پایه، در مقایسه با سیستم‌های گاز فشرده معمولی، از لحاظ انرژی بسیار کارآمدتر است.

 

این موضوع که چنین انتقال ساختار مغناطیسی در دمای نزدیک به اتاق رخ می‌دهد، ماده مگنتوکالریک را به گزینه مناسبی برای استفاده آتی از آن در ابزار سردسازی مغناطیسی تبدیل می‌کند.

 

انتظار می‌رود تا سال 2018، ارزش بازار سیستم‌های خنک‌کننده در سراسر دنیا به حدود هفت تا هشت میلیارد دلار برسد و بنابراین این دستاورد علمی جدید، بازخورد اقتصادی مهمی بر روی صنعت انرژی و محیط زیست خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا