با ویتامین دی به جنگ آفتاب بروید

تیمی از پژوهشگران دانشکده پزشکی  دانشگاه وسترن ریزرو (Western Reserve University) با همکاری بیمارستان آموزشی و دانشگاه کلولند (University Hospitals Cleveland Medical Center) در مطالعات خود که به روش double-blinded, placebo-controlled clinical trial انجام شده بود دریافتند که مصرف ویتامین دی یکساعت پس از آفتاب سوختگی موجب کاهش سرخ شدن پوست، تورم ، عرق سوز شدن و التهابات پوستی می شود. روش تحقیقی فوق به روشی گفته می شود که بیماران داوطلب  به دو قسمت تقسیم شده و تنها یک گروه از آن ها روش درمانی مد نظر پژوهش را دریافت می کنند و اعضای تیم پژوهشی و خود بیماران از این که کدام گروه این دارو ها را دریافت کرده بی خبر بوده و تنها سرپرست پژوهش از جزئیات آن با خبر است.

در این پژوهش 20 فرد شرکت کننده به صورت تصادفی قرص های بی اثر دریافت کرده و گروه دیگری نیز یکساعت پس از حمام آفتاب به روش مصنوعی در برابر چراغ های ماورای بنفش از دوزهای 50 هزار، 100 هزار و 200 هزار IU ویتامین دی مصرف کردند. در این مطالعات نور ماورا بنفش تنها به بخشی از پوست بازوی آن ها تابیده بود.

در این مطالعات، پژوهشگران شرایط افراد داوطلب را در بازه های زمانی 24 ساعت، 48 ساعت، 72 ساعت و یک هفته پس از آزمایش بررسی کرده و از پوست آن ها نمونه برداری انجام دادند. در نتیجه این مطالعات مشخص شد که شرکت کنندگانی که از میزان بیشتری ویتامین دی برخوردار بودند، کمترین آسیب را دیده و التهاب پوستی ان ها طی 48 ساعت بعد از آفتاب سوختگی بسیار کمتر از دیگران بوده است. در بررسی های به عمل آمده همچنین مشخص شد که میزان ویتامین دی خون این افراد بیشتر از سایرین بوده و سرخ شدگی بخش بوخته نیز کمتر است. از سوی دیگر فعالیت ژن های ترمیم کننده پوست نیز در این گروه، سریعتر از دیگران گزارش شده است.

در همین رابطه دکتر کورت لو (Kurt Lu) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استادیار رشته امراض پوست در دانشکده پزشکی  دانشگاه وسترن ریزرو اعلام کرد: «ما فواید استفاده از ویتامین دی در آفتاب سوختگی را مشاهده کرده و دریافتیم هر چه میزان ویتامین دی مصرفی بیشتر باشد، اثرات مخرب آفتاب سوختگی کاهش پیدا می کند. فرضیه نخست ما در این مطالعات مبنی بر فواید ویتامین دی و نقش محافظت کننده ان از پوست و کاهش سریع اثرات التهابی آن بود. در این بررسی ها دریافتیم که ویتامین دی تنها نقش بازدارنده و محافظت کننده از پوست را نداشته و علاوه بر آن موجب تسریع روند درمان پوست نیز می شود. »

این مطالعات نخستین پژوهش علمی محسوب می شود که به طور مستقیم به نقش مثبت ویتامین دی در پیشگیری از آفتاب سوختگی و درمان سریع آن پرداخته است. در این تحقیقات همچنین مشخص شد که ویتامین دی سبب افزایش آنزیم های ضد التهاب در پوست یا arginase-1 می شود.  این آنزیم سبب افزایش قدرت پوست در ترمیم خود پس از آسیب دیدگی شده و سایر پروتئین های ضد التهاب را نیز فعال می کند. پژوهشگران توصیه می کنند کسانی که به دلایل مختلف برای ساعات طولانی در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند حتما نسبت به مصرف مواد غذائی حاوی ویتامین دی و دریافت مکمل های داروئی حاوی این ویتامین اقدام کرده و توصیه می شود به صورت روزانه دوزهای حاوی 400 IU ویتامین دی را مصرف کنند. این تیم تحقیقاتی در نظر دارد طی مطالعات بعدی خود به بررسی سوختگی و آسیب های پوستی ناشی از آن بپردازد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی امراض پوست یا Journal of Investigative Dermatology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

فاطمه کردی