چطور زنان را به حضور بیشتر در علم و فناوری تشویق کنیم؟

یکی از مهمترین گام ها برای از بین بردن شکاف اشتغال زنان در حوزه STEM، روایت زندگی زنانی است که درحال حاضر در این حوزه فعالیت چشمگیری دارند. قرار گرفتن این افراد در کانون توجه جامعه، می تواند الهام بخش نسل آینده زنان پیشرو در حوزه STEM باشد.

در ادامه قصد داریم 4 پژوهشگر زن موفق در حوزه فناوری که می توانند الگوی مناسبی برای زنان و دختران جوان باشند را معرفی کنیم.

میلانی کنلی (Meilani Conley)

مقصد کنلی از ابتدای راه، یافتن شغلی در حوزه علوم و ریاضیات بود. باوجود اینکه والدین و اطرافیان معتقد بودند که زنان نسبت به مردان، فرصت های کمتری در حوزه STEM دارند، اما این حرف ها باعث ناامیدی وی نشد.علاقه مندی وی به کامپیوتر از سن 9 سالگی آغاز شد. او علاقه مند عملکرد داخلی قطعات الکترونیکی بود و همواره در جستجوی قطعات الکترونیکی، سیم و فلز بود.

وی پس از اخذ مدرک لیسانس در رشته علوم کامپیوتر و ریاضیات از دانشگاه ساوث وست باپتیست و کارشناسی ارشد سیستم های اطلاعات از دانشگاه فونیکس، اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه کلارکسون است.

دریافت جایزه دانشجوی سال دانشگاه ساوث وست باپتیست، مشاور سال ایالت میسوری در بخش "رهبران کسب و کار آینده آمریکا" در سال 2016 و چند جایزه آکادمیک از جمله افتخارات این بانوی پژوهشگر محسوب می شود.

کریستن هویت (Kirsten Hoyt)

رئیس دانشکده سیستم های اطلاعاتی و فناوری دانشگاه فونیکس یکی از افراد نخبه در حوزه STEM محسوب می شود.  هویت در مصاحبه ای عنوان کرده بود که سال 1996 حدود 37 درصد نیروی شاغل در بخش IT را زنان تشکیل می دادند، اما این میزان در سال 2010 به 25 درصد کاهش یافت و در سال 2014 متداول ترین مشاغل زنان شمال منشی گری، دستیاری و معلمی بود.

هویت بدنبال تغییر دادن این آمار و افزایش حضور زنان در حوزه STEM از طریق توسعه همکاری ها برای پیشبرد نقش زنان در بخش تکنولوژی است.

براساس گزارش اداره آمار نیروی کار آمریکا، تا سال 2020 بالغ بر 1.4 میلیون فرصت شغلی در حوزه علوم کامپیوتر ایجاد خواهد شد، اما تعداد کافی نیروی کار ماهر برای تصدی این مشاغل وجود ندارد.

وی معتقد است که برای تأمین نیروی کار ماهر تا سال 2020، باید آموزش را – بویژه در حوزه فناوری – از سنین پایین شروع کرد و می توان با آموزش دختران (دانش آموز و دانشجو)، نخبه های زیادی در حوزه فناوری تربیت کرد.

استفانی گلودن (Stephenie Gloden)

معاون مدیریت منابع شرکت آموزش آپولو، موقعیت شغلی فعلی خود را مدیون 20 سال تلاش و تجربه در حوزه IT  بویژه توسعه نرم افزار است.

جدیدترین ابتکار گلودن در دانشگاه، مرکز RedFlint در شهر لاس وگاس است. وی مسئولیت آموزش، کمک به تحقق ایده هایی که به حل مشکلات کسب و کارهای کوچک کمک می کنند، و حمایت از کارآفرینی را برعهده دارد.  

چریتی جنینگز (Charity Jennings)

به اعتقاد جنینگز، یکی از راه های افزایش حضور زنان در حوزه STEM بویژه در بخش IT، این است که زنان حس کنند که صنعت از حضور آنها استقبال می کند. تشویق و علاقه مندسازی زنان جوان برای تبدیل شدن به مهندسانی خبره در آینده، در این بین بسیار حائز اهمیت است.

مسئولیت ایجاد انگیزه و علاقه مندی دختران و زنان جوان در دستان مسئولین آموزش و پرورش، شرکت ها، سیاست گذاران و والدین است و باید آنها برای دستیابی به اهداف شان کمک کنیم.

 

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا