۱۲۰ هزار شغل در شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده است

 

به گزارش مهر، علی وطنی در دومین نشست تخصصی  بهره‌برداری از فناوری‌های داخلی در صنعت گاز، قرارداد راه‌اندازی «فن‌بازار تخصصی صنعت گاز» و آغاز بهره‌برداری از سامانه این فن بازار، گفت: وزیر نفت فعلی بیشترین وقت خود را در صنعت نفت گذاشته و بدون شک بیشترین توجه خاص را به عسلویه و پارس جنوبی داشته است.

وی افزود: زنگنه در دوران تصدی وزارت نفت دو حرکت تاریخی انجام داد یکی اینکه از بخش عرضه با تاسیس ۶ دانشگاه بالادستی نفت مانند دانشگاه صنعت نفت، سهند، شیراز، صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران حمایت کرد.

به گفته وطنی، علاوه بر آن حمایت از تاسیس ۱۲ انستیتوی پایین دستی نفت و درگیر کردن کلیه شرکت های بالادستی و پایین دستی برای همکاری با دانشگاه ها با محوریت توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان انجام داد و صنعت نفت را برای انعقاد قرارداد خرید تجهیزات مورد نیاز صنعت در قالب ۱۰ قلم کالای اساسی تشویق کرد.

وی تصریح کرد: در اکوسیستم یا زیست بوم بخش بازار یا فن بازار را نیاز داریم که هر سه مقوله در کنار هم یعنی بخش های عرضه، تقاضا و بازار اجتناب ناپذیر است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به ارائه برخی آمارها در زمینه تولیدات علمی و فناوارنه کشور، گفت: رتبه ایران در زمینه فناوری نانو در دنیا رتبه ۱۶ نیست بلکه ایران در رتبه ششم جهان قرار دارد. 

وطنی ادامه داد: ایران در همه زمینه های توسعه فناوری و تولیدات علمی و فناوری مندرج در نقشه جامع علمی کشور در منطقه عمدتا رتبه نخست را داراست. 

وی در ادامه افزود: در سطح دنیا نیز در رشته مهندسی شیمی مقام سوم، مهندسی مکانیک مقام پنجم، نانو مقام ششم و مهندسی مواد مقام هشتم دنیا را در اختیار دارد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۹۷۵ شرکت دانش بنیان در کشور، بیان کرد: ایجاد شرکت های دانش بنیان در کشور نتایج بسیار خوبی در پی داشته و بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار اشتغال در شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است.

وی در ادامه این نشست تخصصی گفت: بزرگترین بازار کشور به لحاظ اقتصادی صنعت نفت است که تاکنون مبتنی بر تولید بوده؛ ولی در سال های اخیر تغییر رویه داده و به سمت توسعه فناوری حرکت کرده است، اما به دلیل نوپا بودن نمی توان انتظار داشت که بلافاصله همه مشکلات فناوری موجود در این صنعت مرتفع شود.

وطنی اظهار کرد: یکی از نمادهای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از شرکت های دانش بنیان است، سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش این شرکت ها بوده است که دستاورد کمی نیست.

وی ادامه داد: با وجود متخصصان توانمند و فناوری های مدرنی که امکان آن در کشور وجود دارد استفاده لفظ "نمی توانیم" را باید فراموش کرده و به "می توانیم" با رویکرد توسعه فناوری و تجاری سازی فناوری در کشور شتاب دهیم.

به گفته وطنی، ایران چاره ای ندارد جز اینکه در مسیر اقتصاد مقاومتی و در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان که تاکید مقام معظم رهبری است حرکت کرده و برای این کار نیاز به پشتکار و همت و عزم ملی بیشتری داریم.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که از دانایی به دارایی برسیم و از فکر و مغز جوانان متخصص ثروت آفرینی کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا