کارگردان تئاتر سگ نگهبان و درختی در باغ:
تئاتر مگر کارخانه چاپ پول است

سعید ذهنی که این روزها مشغول اجرای نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» است، با اشاره به تفاوت شرایط اجرای تئاتر در یکی دو دهه گذشته افزود: قبلا شرایط تئاتر مانند بهشت بود و ما نمی‌دانستیم!

به گزارش خبرگزاری سیناپرس: او که از آهنگسازان شناخته‌شده تئاتر است و گاهی هم کارگردانی می‌کند، با ابزار تاسف از اینکه این روزها در تئاتر هم نگاه اقتصادی بر اصول کار حاکم شده است، درباره آسیب‌های این نوع نگرش گفت: به مدیران هنری هم گفته‌ام که نگاه کمیت‌گرا به تئاتر آسیب می‌زند و تئاتر شهر جای این گونه کارها نیست. در این سال‌ها که این همه مغازه به اسم تئاتر خصوصی راه‌اندازی شده، به اندازه کافی نگرش اقتصادی به تئاتر ضربه زده است. اما چرا تئاتر شهر هم مانند این سالن‌ها، فروش نمایش‌ها را ملاک قرار داده!؟ چرا در این مجموعه به گروه‌ها گفته می‌شود که اگر بعد از چند اجرا به کف فروش نرسند، نمایش دیگری جایگزین کارشان می‌شود؟ مگر کارخانه چاپ پول است!؟

او تاکید کرد: تئاتر نیازمند یک بازنگری اساسی است. الان که بعد از ۱۶ سال دوباره دارم کارگردانی می‌کنم، متوجه شده‌ام که آن زمان بهشت بود و ما نمی‌دانستیم که اگر می‌دانستم، سالی یک نمایش کار می‌کردم. همین الان هم همه اعضای گروهم همه از بچه‌های قدیمی و حرفه‌ای تئاتر هستند و بازیگران هم برغم جوانی‌شان، بسیار همراهند ولی در حالت کلی، آن اخلاق و ویژگی کار تئاتر از بین رفته و همین که صحبت از تئاتر می‌کنیم، همه صدای جرینگ جرینگ پول به یادشان می‌آید و دنبال این هستند که اولین قسط دستمزد خود را کی می‌گیرند.

سعید ذهنی، کارگردان و آهنگساز
سعید ذهنی، کارگردان و آهنگساز

ذهنی اظهار تاسف کرد: تئاتر محل کسب درآمد شده آن هم به بدترین و نازل‌ترین سطح آن. اگر به فردی اروپایی یا کسی که در برادوی کار کرده بگویید، در تهران شبی بیش از ۱۵۰ نمایش اجرا می‌شود، یکه می‌خورد. متاسفانه در این وضعیت، هیچ حساب و کتابی وجود ندارد و کسی که بخواهد با اصالت تئاتری کار کند، جایی نخواهد داشت.

این کارگردان با اشاره به اینکه در این سال‌ها سطح سلیقه تماشاگر هم پایین آمده، ادامه داد: سطح سلیقه تماشاگر را آنچنان پایین آورده‌اند که عموم تماشاگران اگر کسی روی صحنه شلنگ تخته نیندازد، علاقه‌ای به دیدن تئاتر نخواهند داشت.

او با انتقاد از حضور سلبریتی‌ها در تئاتر افزود: این همه سلبریتی چه چیزی به سینمای ما اضافه کردند که حالا به تئاتر بیفزایند؟ اما وقتی حاضر می‌شویم به هر قیمتی در تئاتر به فروش بیشتر برسیم، همین وضعیت پیش می‌آید. گویی یادمان رفته که تئاتر جای دلالی و واسطه‌گری و بازار کار نیست.

این کارگردان اضافه کرد: امروز تئاتر درگیر همان بلایی شده که قبلا بر سر سینما و موسیقی آمد. حالا همان بلا ۱۰ برابر بدتر بر سر تئاتر آمده! و این نتیجه عملکرد جامعه هنری و سیاست‌گذاران فرهنگی است که از تئاترهای فاقد تفکر حمایت کرده‌اند.

ذهنی با اشاره به وجوه گوناگون یک اثر نمایشی متذکر شد: در تمام دنیا سرگرم‌کننده بودن، تنها یکی از وجوه هر اثر هنری است و نه همه آن، ولی حالا این موضوع در کشور ما به صورت افراطی دنبال می‌شود.

او با تاکید بر ضرورت حمایت دولتی از تئاتر خاطرنشان کرد: همه جای دنیا تئاتر شهرها از حمایت شهرداری و دولت بهره‌مند هستند تا کیفیت کارشان بالا بماند و به ورطه تجاری شدن نیفتند اما در کشور ما هویت مجموعه‌های اصیل تئاتری از بین رفته و همه چیز با هم مخلوط شده است.

گفتنی است نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» هر شب ساعت ۱۸ و سی و به مدت یک ساعت در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا