برنامه‌ریزی و کنترل یکپارچه معدن با نرم‌افزار هوشمندسازی معادن

یک شرکت دانش‌بنیان جهت ارتقاء سطح معدن‌کاری و رسیدن به استانداردهای انقلاب صنعتی چهارم در کشور نرم افزاری در زمینه هوشمند سازی معادن طراحی کرد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صنایع معدنی یکی از صنایع حیاتی در سراسر جهان است که در تولید مواد معدنی برای مصارف مختلف نقش کلیدی دارد. با پیشرفت تکنولوژی، معدن‌کاران امروزه می‌توانند از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای مانیتورینگ و کنترل بهتر فرآیندهای معدنی استفاده کنند.

شرکت دانش بنیان راهکار پویا با هدف ارائه خدمات مشاوره، طراحی و اجرا در حوزه فناوری های نوین و ارائه خدمات به شرکت های داخلی و خارجی، کار خود را از سال 95 آغاز کرد.

امیدرضا اژدری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهکار پویا، کاربرد نرم‌افزار هوشمندسازی را «مدیریت، تحت یک سیستم واحد» خواند و اظهار داشت: نرم افزار هوشمند سازی معادن، با قابلیت پیش‌ بینی بر اساس مدل های استخراج شده، ابزار مناسبی برای برنامه ریزی و کنترل در معادن است.

به گفته او، این نرم افزار ترکیبی از بینش داده، تفکر انتقادی و حل خلاقانه‌ مسئله است و راه حل هایی را ارائه می دهد که قبلاً ممکن نبود.

وی ادامه داد: برای این منظور باید از داده های در لحظه در داشبوردهای مدیریتی معدن و هوشمند سازی معدن برای سرعت بیشتر و تصمیمات با کیفیت تر در لحظه استفاده کرد.

اژدری ضمن اشاره به اینکه، این نرم‌افزار به برنامه‌ریزان معدن اجازه می‌دهد تا مجموعه داده‌های متفاوت را تجزیه، تحلیل و ترکیب کنند تا بتوانند عملیات بخش های مختلف معدن را بهبود بخشند، تصریح کرد: هدف اصلی این خدمت، «کمک به توانمندسازی صنایع و معادن در نزدیک شدن به انقلاب صنعتی 4» است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان، یکپارچه سازی اطلاعات، استفاده از اینترنت اشیاء و مکانیزاسیون را سه گام اصلی در هوشمندسازی برشمرد و گفت: جمع آوری و اتصال اطلاعات از بخش های مختلف معادن باعث می‌شود تا دید یکپارچه و منسجم تری نسبت به عملکرد و وضعیت موجود به وجود آید و این به نوبه خود گامی بزرگی در هوشمندسازی معادن است که تحت عنوان یکپارچه سازی اطلاعات شناخته می‌شود.

وی افزود: از اینترنت اشیا (IOT) به منظور حذف خطاهای انسانی، دقت بالا و استفاده در شرایط خطرساز برای انسان ها استفاده می شود. با توجه به وجود تیم فنی در داخل شرکت طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی این سخت افزارها در داخل مجموعه انجام شده و مطابق نیاز پروژه کارفرما طراحی و پیاده سازی می شود.

اژدری به سابقه این شرکت در استفاده از ابزار دقیق و طراحی بردهای IOT به هوشمندسازی خطوط انتقال آب و گاز اشاره کرد و گفت: این ابزار به نوبه خود از اولین فعالیت های صورت گرفته در این زمینه است.

وی یکی از ابزارهای مهم در افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش ایمنی در معادن را استفاده از ابزارهای هوشمندسازی و سامانه‌های مونیتورینگ معادن در بخش های حفاری، استخراج و فرآوری دانست و عنوان کرد: این سامانه ابزاری است که با داشتن ماژول های مختلف، مدیریت برنامه ریزی معدن را آسان کرده و گزارش های متنوع مدیریتی را برای کنترل و ارزیابی عملکرد هر بخش در اختیار قرار می دهد؛ به صورتی که قابلیت تعریف طرح های روزانه، ماهانه، سالانه، ورود اطلاعات عملکردها و در نهایت تعیین انحراف از برنامه ها و طرح ها نسبت به عملکرد وجود دارد. اتصال به ماشین آلات و دریافت اطلاعات لحظه ای از آن ها و نمایش و ردگیری عملکرد آن ها بر روی نقشه (دیسپچینگ) از دیگر قابلیت های خدمات هوشمندسازی می باشد.

اژدری، یکی از مهمترین ویژگی های محصولات این شرکت را قابلیت سفارشی سازی و اختصاصی سازی متناسب با فرآیندها و نیازمندی های کارفرما خواند و گفت: ما در طراحی سامانه داشبورد مدیریتی معادن و سخت افزارهای اینترنت اشیا، توجه ویژه ای به بهره گیری از تکنولوژی اینترنت اشیاء (IOT) و جمع آوری داده های مورد نیاز برای راهبری و مدیریت معادن و ارائه گزارش های متنوع داشتیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهکار پویا، در پایان پوشش دهی تمام فرایندهای معدن، محاسبه سود و زیان ماشین آلات،گزارش‌های کاربردی و متنوع و کاربری آسان را از جمله ویژگی های سامانه هوشمندسازی معدن عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا