بازار سرمایه باید در خدمت ساخت و ساز ایمن قرار گیرد

به گزارش ایرنا، دکتر محسن غفوری آشتیانی اظهار داشت: نمونه حاکمیت بازار سرمایه در ساخت و سازهای کشور در سازه های مختلف به ویژه پاساژها، برج ها و مجتمع های تجاری نمایانگر است.

وی خاطرنشان کرد: درصورت توجه بازار سرمایه به رعایت ایمنی در ساخت و ساز، منافع آن هم نصیب مردم و هم نصیب سرمایه گذاران خواهد شد درصورتیکه الان فقط منافع تعداد اندکی سرمایه دار در این حوزه، مدنظر قرار می گیرد.
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با بیان اینکه حادثه پلاسکو، میزان آسیب پذیری و آمادگی ما در برابر بحران ها را نشان داد، افزود: نقش بی تدبیری مسوولان و مردم در رقم خوردن این حادثه، بسیار تاثیرگذار بود و این حادثه نشان داد که رعایت نکردن یک نکته ایمنی ساده، می تواند چه هزینه بزرگی را به جامعه تحمیل کند و اگر در آن واحد، یک دستگاه آتش خاموش کن بود شاید اصلا این مسائل اتفاق نمی افتاد.
وی رعایت ایمنی را کم هزینه و بعضا بدون هزینه دانست و گفت: مردم باید خودشان طالب ایمنی باشند یعنی علاوه بر رعایت ایمنی، از نظام، دولت و مسوولان نیز ایمنی را بخواهند.
آشتیانی تصریح کرد: ایمنی، جزء حقوق شهروندی ماست و حاکمیت هم باید مساله ایمنی را جدی بگیرد تا از این پس، شاهد رشد ناموزون و ناسازگار شهرمان با سوانح نباشیم.
وی رشد شهرها و کلانشهرهای کشور را خطرناک و ناموزون توصیف کرد و اظهار داشت: شاید تک تک ساختمان های ما خوب باشند ولی ساختاری که برای شهر درست کرده ایم که ناموزون و غیرمهندسی است که این روند باید متوقف شود.
آشتیانی یادآور شد: سند سیاستهای کلی نظام در زمینه پیشگیری خطرات ناشی از سوانح و حوادث غیرمترقبه در سال 1384 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است ولی این سند تاکنون به صورت موردی و جزئی اجرا شده و ما خواستار اجرای کامل، صحیح و یکپارچه آن هستیم زیرا این سند را نسخه ایمنی کشور در برابر سوانح می دانیم.

**ایمنی در برابر زلزله، مساوی با امنیت ملی کشور
رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران، ایمنی کشور در برابر زلزله را مساوی با امنیت ملی دانست و گفت: حاکمیت باید نسبت به ایمن سازی کشور در برابر زلزله، توجه و حساسیت جدی داشته باشد.
وی ادامه داد: ما از زلزله های بم و منجیل درس گرفتیم ولی این کافی نبود و امیدواریم از حادثه پلاسکو که در قلب تهران رخ داد و همه را تکان داد، درس بگیریم و از ساخت و سازهای ناامن و بد جلوگیری کنیم.
آشتیانی به هزینه های گزافی که کشور در حادثه پلاسکو متحمل شد، اشاره و تاکید کرد: فرض کنیم اگر 20 ساختمان در تهران همزمان دچار این مشکل می شدند ما باید چکار می کردیم و درصورت وقوع زلزله در تهران و فرو ریختن دهها ساختمان مشابه پلاسکو آیا توان مدیریت حادثه را داریم؟
وی اذعان داشت: متاسفانه حادثه پلاسکو نشان می دهد که ما آسیب پذیر هستیم و آمادگی لازم را نداریم و این آمادگی ها باید در مردم و به صورت محله محور ایجاد شود.
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی یادآور شد: با هر ساختمان بدی که در هریک از شهرهای کشور می سازیم، وابستگی خودمان را به زمان بحران بیشتر می کنیم و احداث هر ساختمان ایمن، برابر با رفاه خواهد بود.
آشتیانی افزود: مدارس ما در حال ایمن شدن است ولی مدارس ما باید به پایگاه های محله محور ایمنی و امدادرسانی هنگام سوانح تبدیل شوند.
وی همچنین بر ورود صنعت بیمه به حوزه ساخت و سازهای ایمن و سوانح به صورت فنی و مهندسی تاکید کرد و گفت:
در شرایط بحران، بیمه است که باید با نگرش فنی و نه فقط با نگرش فروش حق بیمه به موضوع نگاه کند زیرا دولت، توان جبران خسارت ندارد.
ساختمان 54 ساله پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفای حریق، ساختمان ناگهان دچار فروریزش شد.
پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکرهای 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج و توسط آزمایش های پیکرشناسی و DNA شناسایی شد که با احتساب شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به شهادت رسیدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا