مشارکت ۵ دستگاه دولتی در برگزاری رویداد مالکیت فکری

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از برگزاری رویدادی به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری با حضور ۵ نهاد «معاونت علمی»، «صندوق نوآوری و شکوفایی»، «وزارت علوم»، «قوه قضائیه» و «جهاد دانشگاهی»، گفت: در این رویداد بر خلاف سایر همایش‌ها مسؤولان سخنران نیستند، بلکه به عنوان مدعو شنونده مسائل مطرح از سوی فعالان این عرصه خواهند بود.

دکتر میترا امین‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز ۲۶ آوریل روز جهانی مالکیت فکری، گفت: از سال ۲۰۰۰ به پیشنهاد برخی از کشورها چون نیجریه سالروز تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری (۲۶ آوریل ۱۹۷۰) مقرر شد این روز به عنوان روز جهانی مالکیت فکری نامگذاری شود و از سال ۲۰۰۱ روزی به نام روز جهانی مالکیت فکری در تقویم‌ها به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه سازمان وایپو هر سال یک تم محوری برای این روز جهانی تعریف می‌کند، اظهار کرد: این انتخاب تم‌ها با هدف تاکید بر برخی مسائل و در ۲۳ سال گذشته، سه دوره با محوریت زنان بوده که این نشان‌دهنده اهمیت نقش زنان در نوآوری است.

امین‌لو IP and the SDGs : Building our common future with innovation and creativity (مالکیت فکری و اهداف توسعه پایدار: خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت) را شعار سال ۲۰۲۴ روز جهانی مالکیت فکری عنوان کرد.

وی با اشاره به اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار سازمان ملل، خاطر نشان کرد: کاهش فقر، ایجاد توازن جنسیت، نوآوری در حوزه‌های زیر ساختی، کمک به توسعه محیط زیست و ذخیره انرژی از جمله این اهداف است و در سال جاری محوریت برنامه‌ها بر این است که مالکیت فکری به چه میزان می‌تواند در تحقق اهداف توسعه پایدار مؤثر باشد.

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه در این راستا سازمان‌های مختلف مرتبط با مالکیت فکری در این زمینه برنامه‌هایی را اجرایی می‌کنند، یادآور شد: قوه قضائیه، معاونت علمی و دانشگاه‌ها هرساله برای بزرگداشت این روز برنامه‌هایی را اجرایی می‌کنند و ما از سال گذشته اعلام کردیم که ما برای این روز رویداد مستقلی برگزار نمی‌کنیم و برنامه‌های خود را به طور مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت، در گام اول نیاز است تا ما دولتی‌ها بتوانیم کار مشارکتی اجرایی کنیم و جمع شدن همه دستگاه‌ها در یک کار اشتراکی پیام همبستگی و هم افزایی را در پی دارد؛ از این رو پیشنهاد دادیم که رویداد روز جهانی مالکیت فکری را به صورت مشترک با دستگاه‌های مرتبط با این حوزه برگزار کنیم.

وی جهاد دانشگاهی را اولین دستگاهی دانست که پیشنهاد برگزاری یک رویداد مشترک برای یک روز جهانی به آن ارائه شد و خاطر نشان کرد: بعد از آن، این پیشنهاد به وزارت علوم ارائه شد، چرا که در این وزارتخانه بخشی برای مالکیت فکری تشکیل شده است. در کنار این اقدامات، به هر یک از دستگاه‌ها ماموریت‌هایی نیز واگذار شد.

به گفته وی، بر این اساس دبیرخانه اجرایی این رویداد به جهاد دانشگاهی واگذار شد.

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی را از دیگر دستگاه‌هایی نام برد که در برگزاری رویداد روز جهانی مالکیت فکری حضور دارد و گفت: قوه قضائیه از دیگر ارکان برگزارکننده این رویداد به شمار می‌رود و با تشکیل کمیته‌ای مشترک، وظایف در میان این دستگاه‌ها تقسیم شد.

جزئیات برگزاری رویداد جهانی مالکیت فکری در ایران

امین‌لو روز جهانی مالکیت فکری را مصادف با ۶ اردیبهشت ماه جاری دانست و با تاکید بر اینکه این رویداد در ایران روز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: این رویداد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود و با این اقدام قصد داریم که همه مباحث مطرح در حوزه مالکیت فکری محدود به حوزه‌های فناوری نباشد، بلکه حوزه‌های علوم انسانی، هنری و غیره را نیز شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: ما با برگزاری این رویداد درصدد هستیم تا به جامعه تاکید کنیم که مالکیت فکری محدود به ثبت اختراع نمی‌شود، بلکه مباحثی چون نوآوری در حفظ محیط زیست، موضوعات خلاق و هنر و غیره را نیز شامل می‌شود؛ از این رو سخنرانان این نشست از حوزه‌های مختلف انتخاب شده‌اند.

وی مجموعه‌ای خلاق را که از فرش‌های کهنه دستی، کیف تهیه می‌کند، یکی از مدعوین این رویداد نام برد و افزود: فرش برای ما مصداق نشان جغرافیایی است و یکی دیگر از مدعوین این برنامه مجموعه‌ای است که از تکه پارچه‌ها کیف و مانتو تهیه می‌کند. در کنار آن مدعوینی از حوزه‌های فناوری که در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار فعال هستند، نیز حضور خواهند داشت.

امین‌لو یک مجموعه فناور در حوزه تامین تجهیزات توانبخشی را از دیگر مدعوین این رویداد عنوان کرد و یادآور شد: در این رویداد تصمیم گرفته شد که هیچ مدیر و مسؤول دولتی سخنرانی نداشته باشند، بلکه به عنوان مدعو به سخنام مدعوین گوش کنند، ولی دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهور به مدت دو ساعت در جلسه حضور دارد.

به گفته وی در این رویداد کلیپ ۱۰ دقیقه‌ای از سخنرانی مسؤولانی چون دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی؛ دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تهیه شده است و در روز برگزاری رویداد پخش خواهد شد.

امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک 

امین‌لو، امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک را از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد نام برد و گفت: در آن روز تفاهم‌نامه‌های مشترک معاونت علمی با صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی با وزارت علوم به امضا می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه در برگزاری این رویداد جنبه‌های زیست محیطی نیز لحاظ شده است، تاکید کرد: در همه بخش‌های این رویداد جنبه‌های مالکیت فکری لحاظ شده است که یکی از بارزترین بخش‌های آن بخش پذیرایی است که نشانه‌های جغرافیایی خوراکی ایرانی مانند خرما، زعفران، عناب، کشمش و گردو را که به ثبت بین‌المللی رسیده است، شناسایی کردیم و بخش پذیرایی ما ترکیبی از نشان‌های جغرافی ایران است.

امین‌لو اضافه کرد: یکی از اهداف توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست از طریق کاهش تولید زباله و بازیافت زباله است؛ از این رو در این روز با همکاری ما و سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی، زباله‌های تولیدشده در روز همایش، در محل برگزاری بازیافت می‌شوند. همچنین تلاش شده است از ظروف تجدیدپذیر استفاده شود.

و️ی یادآور شد: به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری ما در کانون مدیریت دارایی‌های فکری تصمیم گرفتیم تا یک مسابقه در شبکه‌های اجتماعی برای همراهان خود ترتیب دهیم.

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزاری مسابقه در حوزه مالکیت فکری را از دیگر برنامه‌های این بخش عنوان کرد و یادآور شد: از روز سه‌شنبه، ۲۸ فروردین به مدت ۱۰ روز و هر روز یک سؤال در حوزه Geographical Indications) GI) نشانه جغرافیایی در استوری صفحه اینستاگرام کانون قرار داده می‌شود و متقاضیان تا روز بعد، پیش از انتشار پاسخ سؤال، فرصت دارند تا پاسخ‌های خود را ارسال کنند.

امین‌لو ادامه داد: پس از اتمام مسابقه، از بین افرادی که پاسخ‌های درست را در طول این مدت ثبت کرده باشند، جوایزی اهدا خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که در این رویداد به اهداف مورد نظر دست یابند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا