گزارش اختصاصی از اولویت 2025برندهای مد:
افزایش سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها با محوریت هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در اولویت طراحی و توسعه‌ی محصول قرار دارد، اما شکاف شدید استعدادی نیز وجود دارد. درمیان نیروهای فعال در صنعت مد درصد کمی از افراد آماده‌ی استفاده‌ی بهینه از این فناوری هستند.
به گزارش خبرگزاری سینا،  هوش مصنوعی در حال گسترش روز افزون است و با چشم بر هم زدنی همه حوزه‌های صنایع خلاق را در خواهد نوردید و حوزه اقتصاد و نیروی انسانی را با چالش‌های جدی رو به رو خواهد کرد. 
یکی از حوزه‌های اصلی که قاعدتا مورد تأثیر مستقیم قرار خواهد گرفت صنعت مُد است و به زودی باید شاهد مدلینگ‌های طراحی شده بر اساس پارامترهای دقیق‌تر هوش مصنوعی برای فراگیری آن باشیم که دیر یا زود سرمایه‌گذاران این حوزه را در داخل نیز به خود مشغول خواهد کرد. 
برای استفاده بهینه هوش مصنوعی و ارتباطش با مُد نیاز مبرم و سریع به تربیت نیروی انسانی و آگاهی سازی لازم داریم در غیر این صورت باید مانند گذشته منتظر امواج سهمگین آن و تأثیر آن روی زندگی روزمره خود باشیم. 
مُد پدیده‌ای مصرفی و روز مره است که با ورود هوش مصنوعی به این مقوله بخش زیادی از موانع ایده‌پردازی در طراحی و توسعه‌ی محصول در صنعت فشن حل خواهد شد و محدودیت‌های تولید صنعتی را تا حدودی برطرف خواهد کرد اما از سوی دیگر موجب ایجاد تنش‌هایی در بعد فرهنگی می‌شود که نیاز به بررسی ویژه مدیران فرهنگی و علوم ارتباطات دارد. 
از سوی دیگر حضور AI و طراحی‌های دیجیتال اقلام فشن، امکان خلاقیت‌پردازی بیشتری را فراهم می‌کند. حتی حضور AI و کمک آن به صنعت فشن از این هم پا فراتر نهاده و امکان طراحی تخیلانه را به‌جای طراحی خلاقانه فراهم می‌کند.
بین خلاقیت و تخیل تفاوتی اساسی وجود دارد؛ خلاقیت توانایی دیدن پدیده‌ها و موضوعات به‌شیوه‌ای نو اما تخیل به تصویر درآوردن آنچه که نیست تعریف می‌شود.
هوش مصنوعی می‌تواند انقلاب بزرگی در معنا و هویت ایجاد کند و مُد ارتباط مستقیمی با موضوع هویت دارد کمااینکه ممکن است هوش مصنوعی سرعت تغییرات را بالا ببرد و از آن سو باعث تغییرات شگرف در معنا و ایجاد و اختلال در هویت شود. 
تأثیرات هوش مصنوعی بر صنعت مُد را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:
شتابدهی به طراحی اولین تأثیر هوش مصنوعی بر این صنعت است و به دنبال آن باید منتظر تقویت تجربه دیجیتال  و البته نمایش متحول شده و چشم انداز طراحی‌ها در این صنعت باشیم. 
صنعت مُد به شدت متأثر از مصرف مشتریان است و هوش مصنوعی در خط مقدم تولید محتوا می‌تواند بر مبنای طراحی در این صنعت نیاز افراد را بر اساس بازار هدف با انبوهی از تبلیغات تحریک کند. 
یکی دیگر از تأثیرات قطعی هوش مصنوعی بر صنعت فشن ایجاد کالکشن‌ها یا همان دسته بندی برگزیده محصولات به صورت سه بعدی است که رابطه مصرف کننده و طراح را مستقیم می‌کند و به راحتی امکان تبدیل اسکچ به طراحی‌ها سه بعدی را تسهیل می‌نماید. 
به هر حال هوش مصنوعی از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و همه صنایع به مرور به سمت آن می‌روند اما تأثیرش در برخی از آنها مانند صنعت مُد می‌تواند در کوتاه مدت تأثیرات شگرفی در حد انقلاب بگذارد و بر همین اساس سرمایه‌گذاران را راغب به حرکت به سمت آن کند.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا