انتشار کتاب تکنیک‌های ریزازدیادی کلاسیک و فتواتوتروفیک

انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل کتاب « تکنیک‌های ریزازدیادی کلاسیک و فتواتوتروفیک» را با رویکردی به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی را منتشر کرد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل؛ کتاب« تکنیک‌های ریزازدیادی کلاسیک و فتواتوتروفیک»، توسط دکتر زهرا وطن پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی به رشته تالیف درآمده است.

با افزایش تقاضا برای تولیدات زراعی، باغی و گیاهان دارویی، ریزازدیادی از طریق کشت بافت گیاهی اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. تکثیرکلونال یا به عبارتی تولید گیاهان مشابه با گیاه والد، با کمک روش های متنوعی از کشت بافت که به ریزازدیادی معروف است، انجام می شود. امروزه ریزازدیادی یکی از مهم ترین بخش های زیست فناوری گیاهی است که جنبه کاربردی و تجاری پیدا کرده است.

تکنیک های کشت بافت باعث افزایش تصاعدی گیاهان تکثیر شده می شود. تولید مواد گیاهی عاری از بیماری با امکان حذف آلودگی های ویروسی، باکتریایی و قارچی که خود از عوامل مهم و محدود کننده روش های مرسوم تکثیر گیاهان است. تکثیر وسیع گیاهانی که همگی شبیه به گیاه والد هستند؛ نکته بسیار مهم در ریزازدیادی تجاری است. برای هر گیاه روشی ارائه شده و این روش-ها به نحوی طراحی شده اند که حداکثر تعداد گیاه مشابه به والد از حداقل مواد گیاهی اولیه تولید شود.ریزازدیادی شامل ریزادیادی سنتی رایج و روش نوین فتواتوتروفیک است.

ریزازدیادی درون شیشه‌ای رایج بطور وسیعی در تولید تعداد زیادی از گیاهک‌ها برای اهداف کشاورزی و جنگل داری از طریق اندام‌زایی و رویان‌زایی بدنی بکارمی‌رود، اما کاربرد این روش به دلایل زیر محدود شده است: وقوع جهش‌های متوالی، مشکل آلودگی‌های بیرونی و درونی، وقوع مشکلاتی نظیرشیشه‌ای شدن و تراوش ترکیبات سمی و فنلی، افزایش غیرقابل قبول سطح اتیلن درون شیشه و سایرگازها و ضعیف ‌شدن گیاهک‌ها، از بین رفتن درصد ‌بالایی از گیاهان در طول انتقال از شیشه به خاک به علت سازگاری پایین گیاهان ریزازدیاد‌ی شده است.

روش فتواتوتروفیک به عنوان روش نوین تکثیر گیاهی معایب روش سنتی را برطرف نموده است. بالا بودن نسبت رشد گیاهک‌های کشت شده در شیشه در محیط بدون قند با کربن دی اکسید غنی شده، امکان کاهش درصد جهش در گیاهک‌های درون شیشه در محیط کشت بدون قند و بدون هورمون افزایش نمو اتوتروفی در گیاهک‌های درون شیشه نسبت رشد و بقا گیاهک‌ها بعد از انتقال از شرایط درون شیشه، عدم استفاده یا استفاده اندک از قند در محیط، از بین رفتن گیاهک‌های درون شیشه را به خاطر آلودگی قارچی یا باکتریایی بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد، بنابراین، کتاب حاضر برای تمام دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، دکترا، پژوهشگران، باغداران و کشاورزانی که می خواهند با روش نوین کار تکثیر گیاهان را انجام دهند، توصیه می گردد.

کتاب« تکنیک‌های ریزازدیادی کلاسیک و فتواتوتروفیک»،  138 صفحه ای، در 8 فصل گردآوری شده است و به قیمت 1500000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا