تولید ۲ میلیون نشاء در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گلستان از تولید دو میلیون نشاء گیاهان دارویی در دهکده گیاهان دارویی این نهاد خبر داد و افزود: عمده نشاهای تولید شده به منظور کشت به کشاورزان سطح استان ارائه شده است.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهادانشگاهی، محسن قلی‌پور معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گلستان با اشاره به این که جهاددانشگاهی گلستان با توجه به ظرفیت استان یکی از محورهای پژوهشی خود را پرورش گیاهان قرار داده است، اظهار کرد: در همین راستا موافقت‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تنظیم شده تا با احداث مجموعه‌ای بزرگ در شهر «صادق آباد» شهرستان گالیکش اولین مجموعه‌ای که در ساختار آن زنجیره کامل گیاهان دارویی است را در دهکده گردشگری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان این که گیاهان بازارمحور نظیر اسطخودوس، آویشن، مریم گلی و استویا در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی کشت می‌شود، افزود: ما در اولین گام بازار گیاهان دارویی را شناسایی کرده و سپس کشت و پرورش گیاهانی را که بتواند نیاز بازار را تأمین کند را در اولویت قرار می‌دهیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گلستان، گیاهانی که بخش اعظمی از نیاز بازار را تأمین کند، گیاهانی که از نظر صادرات دارای اهمیت هستند و یا در تهیه داروهای زیادی نقش داشته باشند را از مهمترین گیاهانی برشمرد که در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گلستان مورد بررسی و کشت قرار می‌گیرند و افزود: در حال حاضر هفت گیاه دارویی برای توسعه در سطح استان شناسایی شده است.

قلی‌پور پهنه‌بندی استان گلستان با توجه به شرایط اقلیمی و شناسایی گیاهان قابل کشت در مناطق مختلف را گام دوم جهاددانشگاهی گلستان در دهکده گیاهان دارویی دانست و اضافه کرد: به طور مثال زیره سبز در مناطق شمالی و استوخدوس و آویشن در مناطق جنوبی استان شرایط پرورش بهتری دارند.

وی ادامه داد: پس از آنکه پهنه‌های کشت گیاهان دارویی با توجه به اکوسیستم منطقه و ویژگی‌هایی که گیاهان دارویی دارند مشخص شد، کار توسعه گیاهان دارویی در هر منطقه آغاز شده و در گام بعدی بانک اطلاعاتی از کشاورزان پیشرو و کسانی که در زمینه گیاهان دارویی در حال فعالیت هستند ایجاد خواهیم کرد.

بهره‌برداری از فاز یک مجتمع فراوری دهکده گیاهان دارویی در اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گلستان از بهره‌برداری از فاز یک مجتمع فراوری دهکده گیاهان دارویی در اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: در فاز یک دهکده گیاهان دارویی مجتمع فراوری گیاهان دارویی با هدف تولید اسناس، عصاره، ماده خشک و عرقیجات گیاهان دارویی ساخته می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان در دو سال اخیر بالغ بر هزار و ۲۰۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی رایگان برای کشاورزان و کارکنان مراکز خدمات کشاورزی برگزار کرده است، افزود: جهاد دانشگاهی برای همه کسانی که علاقه‌مند هستند در توسعه و کشت گیاهان دارویی با جهاد دانشگاهی استان همکاری داشته باشند، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند.

تحویل ۷۶ هزار اصله نشاء‌ گیاهان دارویی به منابع طبیعی گلستان

قلی‌پور از واگذاری ۷۶ هزار اصله نشاء گیاهان دارویی به توسط جهاددانشگاهی گلستان به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد و یادآور شد: جهاددانشگاهی در راستای هم‌افزایی در توسعه کشت گیاهان دارویی و همچنین همکاری در پروژه ترسیب کربن، تعداد ۷۶ هزار اصله انواع نشاء گیاهان دارویی به‌منظور کشت در اراضی شیبدار به کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان‌های مینودشت و گالیکش تحویل داده است.

قلی پور تولید نشاء و نهاده در گلخانه‌ها را از دیگر برنامه‌های دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گلستان برشمرد و افزود: همکاران ما در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی در کنار کشاورزان بوده و با مشاور رایگان آن‌ها را حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی تولید شده به دست کشاورزان توسط جهاددانشگاهی خریداری شده و پس از فراوری اولیه و نهایی در مجموعه فراوری دهکده ارزش افزوده بالایی پیدا می‌کند، گفت: محصول نهایی در بازارهای مختلف ارایه شده و این چرخه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، وی تعداد نشاهای تولید شده در مدت سه دوره کشت در دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی را دو میلیون اصله نهال اعلام کرد و افزود: قالب نشاهای تولید شده به کشاورزان سطح استان ارایه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا