مرکز خدمات آنالیز شیمیایی جهاددانشگاهی برتر شد

مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی  به عنوان تیم برگزیده استان تهران در دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار انتخاب شد.

به گزارش سیناپرس از  روابط عمومی جهاددانشگاهی، مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی به عنوان تیم برگزیده استان تهران در دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار در استان تهران برگزیده شد.

این مرکز در سال 1384 توسط دکتر نجمه یزدانفر (دکتری شیمی تجزیه و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی با مرتبه دانشیاری) پایه­ گذاری و تأسیس شد. در طول 18 سال که از عمر این مجموعه می­گذرد، این مرکز توانسته است با بهره­ گیری از پرسنل جوان نخبه و متخصص خود که عمدتاً بانوان هستند به عنوان آزمایشگاه همکار، معتمد و مرجع 8 سازمان نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان محیط زیست، سازمان حفظ نباتات و … فعالیت کند.

مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی یکی از قدیمی­ترین و مجهزترین مراکز خدمات تخصصی جهاددانشگاهی است که از 6 آزمایشگاه تخصصی تشکیل شده است و با استفاده از تجهیزات مدرن دستگاهی خود در زمینه پایش و کنترل آلاینده­ های زیست محیطی در نمونه­ های آب، خاک، کنترل کیفی انواع محصولات غذایی، دارویی و شیمیایی تولیدی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و همچنین تعیین ماهیت انواع فرآورده ­های نفتی فعالیت می­کند.

این مرکز عضو و دارای رتبه دوازدهم شبکه آزمایشگاهی فناوری­ های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری در بین بیش از 500 آزمایشگاه در سطح کشور بوده و تا کنون 3 بار به عنوان آزمایشگاه همکار نمونه استاندارد انتخاب گردیده است.

مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی با همت و تلاش همکاران ساعی خود در دومین کنگره زنان تأثیرگذار توانست به عنوان تیم برگزیده استان تهران انتخاب شود و از دکتر نجمه یزدانفر به عنوان بنیان گذار مرکز آنالیز و رییس فعلی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی، دکتر مهناز قمبریان به عنوان مدیر فعلی مرکز خدمات تخصصی، مهندس مینا محمدپور مدیر فنی آزمایشگاه تعیین ماهیت فرآورده ­های نفتی، مهندس عفت شمس الدینی مسئول آزمایشگاه غذایی، مهندس نسیم غنی زاده مدیر تضمین کیفیت و مهندس آنیتا الهی مسئول آزمایشگاه سموم و آلاینده های شیمیایی تجلیل شد.

دکتر مهناز قمبریان (دکتری شیمی تجزیه و عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی با مرتبه دانشیاری) مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی به طور مختصر فعالیت­ های علمی، پژوهشی و خدمات تخصصی این مرکز را اینگونه تشریح کرد که فعالیت­های مرکز آنالیز شیمیایی تنها محدود به انجام خدمات آنالیز تخصصی نمی­ شود و این مرکز با بهره­گیری از پرسنل متخصص و آموزش دیده خود فعالیت ­های علمی پژوهشی بسیاری را انجام داده و نتایج حاصل از آن تاکنون منجر به چاپ بیش از 150 مقاله تخصصی درسطح بین­ المللی (ISI) و همچنین ارایه آن ها در کنفرانس ­های ملی و بین المللی شده است.

همچنین این مجموعه با بهره ­گیری از اعضاء هیأت علمی خود راهنمایی و مشاوره پایان ­نامه ­های کارشناسی ارشد و دکتری را انجام می­ دهد.

اعضاء این مرکز همچنین حضور فعالی در کمیته­ های تدوین استاندارد ملی داشته و روش­ های متعددی را برای بررسی و اندازه ­گیری آلاینده ­های شیمیایی گوناگون به درخواست ادارات استاندارد استان­ های مختلف صحه ­گذاری و ارایه کرده ­اند.

یکی از پروژه ­های مهم این مجموعه تخصصی، کنترل و پایش انواع محصولات کشاورزی شامل میوه­ جات، سبزیجات و صیفی­ جات عرضه شده در میادین میوه و تره­ بار شهرداری تهران است که سالهاست به همت مدیریت سازمان میادین شهرداری تهران و با مطالبه و حمایت شورای شهر تهران و مقامات استان در حال انجام است.

بررسی و پایش آلاینده­ های شیمیایی گوناگون که می­توانند در اثر مصرف سموم شمیایی و کودهای نامناسب وارد محصولات کشاورزی شوند در مرکز آنالیز در حال انجام است. تا با نتیجه­ گیری از اطلاعات بدست آمده از این پایش ­ها سبد غذایی مردم عزیز کشورمان با اصلاح الگوی کشاورزی سلامت و ایمن شود. اهمیت پایش این آلاینده ­ها در زمان صادرات این محصولات از کشور بیشتر مشخص می­ شود. تایید سلامت محصولات فوق در کشورهای مقصد می­توانند منجر به رونق صادرات محصولات غیرنفتی کشور شود.

علاوه بر فعالیت­ های فوق، کنترل انواع محصولات غذایی، دارویی و شیمیایی تولیدی در کشور نیز در مرکز آنالیز انجام می­شود. به عنوان مثال کنترل کیفی و بررسی تقلبات انواع محصولات غذایی مانند آبلیمو، زعفران، رب گوجه فرنگی و آبمیوه ­ها از نظر وجود نگهدارنده ­های شیمیایی، شیرین کننده ­های سرطان­ زا و رنگ­ های مصنوعی غیرمجاز که می­ توانند برای بدن بسیار مضر باشند توسط این تیم انجام می شود.

مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی علاوه بر محصولات غذایی، در زمینه کنترل کیفی، استانداردسازی و تعیین ماهیت فرآورده‌های نفتی تولیدی در سطح کشور نیز فعالیت می­ کند. به دلیل تفاوت فاحش قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه، برخی سودجویان، فرآورده ­های نفتی سوبسیددار را به نام­ های دیگر مانند روغن سوخته یا حلال، از کشور خارج می ­کنند. جمع تخصص ­های موجود در تیم ما به عنوان مبدع روش و دقیق­ترین مرجع آزمایشگاهی برای تشخیص چهار فرآورده سوبسیددار از سایر فرآورده ­ها این امکان را برای سازمان استاندارد و گمرکات کشور فراهم می­ کند که مانع از خروج این ثروت هنگفت ملی از کشور شوند.

از ابتدای تأسیس این مرکز همواره افق دید، آرزو، هدف و توان این مجموعه به گونه ­ای ترسیم شده است که در آینده­ای نه چندان دور در قامت بزرگترین و جامع­ترین آزمایشگاه مرجع ملی و منطقه­ ای در سطح بین­ المللی فعالیت و از منافع ایران عزیز اسلامی پاسداری کند.