گزارش سیناپرس از آینده صنعت پخش زنده در فضای دیجیتال
جای خالی ایران در بازی های آنلاین را پر کنید

سپیده خسروآبادی: همه ما تا به حال تماشاگر بازی فوتبال تیم موردعلاقه‌مان از قاب تلوزیون بوده‌ایم و یا با آن آشنایی داریم. مسابقات این چنینی عموما به دلیل حساسیت و علاقه مخاطبین به صورت زنده از رسانه‌های گوناگون منتشر می‌شود.
به گزارش سیناپرس، در زندگی بشر امروز پخش زنده به طور نامحسوس به بخش قابل توجهی تبدیل شده است و موارد زیادی از کاربرد آن را میتوان مثال زد؛ گرچه گستردگی این صنعت تنها محدود به فوتبال و سایر رویدادهای مهم اجتماعی نیست و بین نسل جدید نیز طرفداران خود را یافته است.
می توان گفت از زمان همه‌گیر شدن فضای مجازی و سرعت انتشار اخبار و محتواها، پخش زنده نیز به شیوه قابل توجهی اهمیت یافت؛ چرا که کاربران نیاز به دسترسی سریع و آسان به اطلاعات مدنظر خود داشتند و تولید و توزیع‌کنندگان نیز با درک جو رقابتی موجود، در پی آن بودند که سرعت بیشتری را در آماده‌سازی و انتشار اطلاعات خود به کار ببندند. آمارها نشان می‌دهد در سال 2021 میلادی محتوای ویدیویی محتوای 85 درصد از بازار را در اختیار داشته است.
این آمار نمایانگر گسترش بیش از پیش بازار آنلاین ویدئویی یا سرگرمی است. همچنین در همه‌گیری ویروس کرونا شاهد رشد بازار جهانی استریم در حوزه محتواهای آموزشی، سرگرمی و بازی‌های آنلاین بوده‌ایم. این در حالی است که عواملی چون مهاجرت منفی، فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت از بی‌مهری نسبت به این صنعت در ایران حکایت دارد.

انقلاب صنعت استریم در راه است

ایوگیلمو مدیرعامل شرکت یوبیوسافت می گوید: صنعت استریم به زودی انقلابی را در صنعت بازی ایجاد خواهد کرد. وی معتقد است که در 5 الی 10 سال آینده بسیاری از بازی‌ها و سرگرمی های آنلاین در فضای ابری تولید خواهد شد.
او یادآوری می کن: «کشورهایی که نیاز به پیشرفت سریع دارند، اغلب به سمت فناوری‌های جدید می‌روند و روش‌های قدیمی و سیستم‌های قدیمی را نادیده می‌گیرند، بنابراین ما فکر می‌کنیم که این مناطق سریع تر از سایرین به سمت گسترش فضای استریم و ابری حرکت خواهند کرد.» البته با ورود غولهای بزرگ فناوری دنیا از جمله شرکت مایکروسافت به این صنعت، این پیش بینی چندان دور از انتظار به نظر نمی رسد.
شواهد نشان می دهد که چشم‌انداز شرکت مایکروسافت، توسعه یک پلتفرم گیمینگ هیبریدی نسل بعدی است. شرکت نتفلیکس نیز چندی پیش با انتشار وبلاگی از راه‌اندازی آزمایشی سرویس استریم بازی خود در ایالات متحده خبر داد.
این قابلیت برای اولین بار درماه اگوست، در کانادا و بریتانیا در دسترس قرار گرفت و درحال حاضر برای بسیاری از کاربران قابل اجرا نخواهد بود. همچنین گزارش ها حکایت از مذاکره این شرکت برای گرفتن مجوز ساخت نسخه جدید جی تی ای نیز خبر می‌دهد.
البته رونق صنعت استریم در جهان تنها به بازی محدود نمی شود و در شاخه‌های مختلفی همچون فیلم و سریال، موسیقی و فضای مجازی نیز ریشه دوانده است.

فضای دیجیتال؛ پازل گم شده کار فرهنگی

اگر نگاهی به تعداد فالوور گیمرهای ایرانی در سال های گذشته بیندازیم متوجه خواهیم شد که صنعت استریم امروزه به صنعت پرطرفداری در ایران بدل شده است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین آمارها از حضور 33 میلیون گیمر ایرانی در این عرصه خبر داده است که بخش زیادی از آن‌ها از موبایل خود برای بازی استفاده می کنند. همچنین 52 درصد از این افراد به دیدن استریم گیم‌های دیگران علاقه‌مند هستند که آمار قابل توجهی است. این نشان‌دهنده ظرفیت قابل قبولی برای ارائه محتوای رایانه‌ای‌ و فعالیات در عرصه‌های مختلف فرهنگی است.
برای استریمرهای سرشناس جهان، عموما درآمدهای بالایی نظیر 2 میلیون دلار در سال ثبت شده است. استریمرهای ایرانی نیز با وجود محدودیت‌های قابل لمس، تلاش کرده‌اند خود را به این قافله جهانی برسانند. برخی از استریمرهای ایرانی تا 20 هزار دنبال‌کننده ایرانی و خارجی دارند و درآمدهای قابل توجهی برای استریمرهای پرمخاطب داخلی گزارش می شود. از این رو می توان نتیجه گرفت که استریم در ایران، شاخص رشد قابل توجهی دارد.
محمدامین حاجی هاشمی عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در جلسه همفکری که در سال 1401 بین بنیاد یادشده و کارشناسان مرکز پزوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: استریمرهای بازی‌های ویدیویی با میلیون‌ها دنبال‌کننده درحال روایت‌سازی برای مردم هستند بنابرین باید با دید عمیق‌تری به بازی‌های رایانه‌ای نگاه کنیم و همزمان فرصت‌ها و تهدیدها را در نظر بگیریم.

این درحالی است که بنظر می رسد فیلترینگ اپلیکشن‌هایی چون توییچ در سال گذشته، باعث نارضایتی فعالان این حوزه شده است. این مشکل و دیگر مشکلاتی چون سرعت پایین اینترنت و عدم وجود حمایت‌های لازم، موجب سرخوردگی و بعضا مهاجرت برخی از استریمرها خواهد بود.
خاطرنشان می سازد: توییچ یک سرویس پخش زنده ویدیویی آمریکایی است که پخش زنده بازی‌های ویدیویی، از جمله پخش مسابقات ورزش الکترونیک، پخش موسیقی، محتوای خلاقانه و استریم‌های زندگی واقعی را ارائه می‌دهد که توسط یکی از شرکت‌های تابعه آمازون اداره می‌شود و در ژوئن ۲۰۱۱ به عنوان یک سایت مشتق از پلتفرم جاستین.تی‌وی معرفی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا