تفاهم مثلت طلایی گردشگری ایران در 3 استان

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: زمینه‌سازی برای همگرایی گردشگری استان های یزد، فارس و اصفهان با تشکیل دبیرخانه مشترک استان‌های مثلث طلایی و تهیه برنامه همکاری مشترک در دستور کار قرار گرفته است.

علی‌اصغر شالبافیان امروز، (دوشنبه ۲۰ آذر) در نشست با استانداران استان‌های طلایی یزد، فارس و اصفهان که در محل سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، به اهمیت همگرایی، همسویی، اقدامات مشترک و پیشینه همکاری سه استان مذکور در حوزه گردشگری اشاره و بیان کرد: در دولت سیزدهم چند محور اصلی در حوزه گردشگری با هدف نگاه جمعی به توسعه گردشگری استان‌ها در دستور کار گرفته است که با نگاه و بررسی آنها می‌توانیم بستر عملیاتی کاربردی برای فعالیت مشترک گردشگری استان‌های طلایی تعریف کنیم.

وی افزود: راه‌اندازی محور گردشگری غرب کشور با همسو کردن پنج استان از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون منتج به رویکردها و دستاوردهای مشترک از جمله تولید محتواهای تبلیغاتی، معرفی روستاها، دوره‌های آموزشی مشترک و ورود به سایر موضوعات تخصصی با محور غرب شده است.

معاون گردشگری گفت: از سال ۱۴۰۱ نیز توجه به محور گردشگری شمال غرب کشور را آغاز کردیم. برای توجه به این محور علیرغم دلایل متعدد از جمله نیاز به معرفی بیشتر استان‌های زاگرس نشین، شهرهای تبریز، اردبیل و… بهره مندی از رویدادهای جهانی همانند اردبیل ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی عضو اکو، نقش موثری در جهت‌دهی و معرفی این محور داشت. به گونه‌ای که هم‌اکنون استان اردبیل همراستا با سایر استان‌های گردشگرپذیر در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازار چین حضوری فعال دارد و مقصدی شناخته شده به شمار می‌آید.

شالبافیان یکی دیگر از محورهای همگراکننده استان‌های کشور با موضوعات گردشگری را جاده ابریشم عنوان کرد و استان سمنان را در کنار استان‌های نقش‌آفرین در این زمینه دارای رویکرد و فرآیند مشترک همکاری بیان کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر اقدامی در حوزه گردشگری استان‌های پیشگام مثلث طلایی به طور مستقیم در روند فعالیت و تصمیم‌گیری سایر استان‌ها و در نمایی کلی‌تر تمام صنعت گردشگری کشور تاثیرگذار است، افزود: رونق گردشگری، ورود گردشگران خارجی، میزان تورهای ورودی و خروجی، اجرای مصوبات، تامین اعتبارات و هر یک از سرفصل‌های اجرایی در این سه استان انعکاسی در شمای کلی صنعت گردشگری کشور دارد.

شالبافیان همچنین استان‌های مثلث طلایی را به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها مطرح کرد و گفت: خلاقیت، نوآوری، تصیمات به‌روز و کسب وکارهای نوین در حوزه گردشگری این سه استان به عنوان الگوهای گردشگری در قالب طرح‌ها و پروژه‌های متنوع در استان‌های دیگر به کار گرفته می‌شود و از نتایج مثبت حاصل در راستای توسعه گردشگری کشور استفاده خواهد شد.

معاون گردشگری با تاکید بر نیاز به تمرکز و فعالیت مستقل دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های مثلث طلایی گفت: با توجه به اینکه دفاتر خدمات مسافرتی استانی ریسک‌پذیری کمتری دارند، باید ورود فعال‌تری در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله طراحی تورهای گردشگری، بازاریابی، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و مدیریت تورهای ورودی داشته باشند و به نوعی خودشان لنگرگاه باشند.

شالبافیان همچنین نسبت به آمادگی برای هماهنگی حضور هر یک از استان‌ها در نمایشگاه‌های مستقل و بلندمدت گردشگری در کشورهای همسایه جدا از نمایشگاه‌های به‌نام و شناخته شده اشاره کرد.

وی همچنین به تلاش فرابخشی برای لغو روادید یکطرفه با ۳۵ کشور حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پس از اجرایی شدن این اقدام، اثرات و نتایج مطلوب آن بی‌شک در استان‌های مثلث طلایی نمود پیدا خواهد کرد و سهم گردشگران فرهنگی از کشورهای آسیایی با تمرکز بر تبلیغات مشترک افزایش می یابد.

معاون گردشگری نقش موضوع خواهرخواندگی از سوی شهرداری‌ها را نیز یکی دیگر از موضوعاتی عنوان کرد که می‌تواند همگرایی سه استان مذکور را سبب شود.

وی در این راستا گفت: برگزاری رویدادهای خواهرخواهندگی با محوریت شهرداری‌ها و رایزنان فرهنگی می‌تواند ائتلاف سه استان یزد، فارس و اصفهان را در وجه‌های متنوع و جذاب برای گردشگران به ارمغان آورد.

شالبافیان همچنین به برخی از مصوبات دولت که هر یک می‌تواند در معرفی و ارتقای وضعیت گردشگری استان‌های مثلث طلایی موثر باشد، اشاره کرد و گفت: معافیت مالیاتی قلمداد شدن هزینه تبلیغات گردشگری به زبان‌های خارجی و نیز اختصاص ۵درصد از اعتبارات تملک دارایی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری در کنار سایر مصوبات کاربردی دیگر می‌تواند در توسعه و پیشبرد پروژه‌های گردشگری استان‌های مورد نظر موثر باشد.

وی تلاش برای کسب اعتبارات و تسهیلات جهت بازسازی تاسیسات گردشگری استان‌ها به ویژه در فارس، یزد و اصفهان را رویکردی دیگر به منظور تنوع‌بخشی به ظرفیت‌های بسته‌های سفر، تامین تخت‌های مورد نیاز و به طور کل ارتقای ظرفیت تاسیسات گردشگری استان‌های مثلث طلایی عنوان کرد.

معاون گردشگری همچنین توجه به تابلوهای معرفی و اطلاع‌رسانی در مسیرهای مشترک، استفاده از بیلبوردهای معرفی جاذبه‌ها با رویکرد مسیرهای گردشگری و مبتنی بر فعالیت تجاری بخش خصوصی، معرفی شهرهای جایگزین و مکمل به جای مقاصد پربازدید، هدایت گردشگران مثلث طلایی از مراکز به شهرستان‌های اطراف با جاذبه‌های گردشگری متنوع، توجه ویژه به امر معرفی و اطلاع‌رسانی، تولید محتوای مشترک، استفاده از حدود و تفویض اختیارات جدید به استان‌ها برای مدیریت موضوعات مختلف گردشگری را نیز مطرح کرد.

شالبافیان نسبت به کسب مصوبه‌های لازم در دولت و استمرار در برگزاری جلسات با تشکیل دبیرخانه و برنامه اجرایی و عملیاتی مشترک استان‌های مثلث طلایی تاکید و اعلام آمادگی کرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث ‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: جایگاه گردشگری سه استان یزد، فارس و اصفهان باید همیشه روند صعودی داشته باشد تا با مشاهده تاثیر آن در کل گردشگری کشور برآیندی مطلوب ارزیابی شود.

سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی در این نشست گفت: اولین نشست دبیرخانه مثلث طلایی در سال ۱۳۹۳ در شهر سنندج تشکیل شد و اولین نشست رسمی آن در شهر شیراز و سپس اصفهان و یزد که این پیشنیه در کنار مطالعات بین‌المللی از جمله موسسه‌ای در کشور سوییس قرار دارد که سه استان ایران را که اکنون از آن به عنوان مثلث طلایی نام برده می‌شود، معرفی کرده است. بعد از آن آلمانی‌ها اولین بار تورهای مثلث طلایی و سپس شرکتی در مجارستان سابقه استفاده از این ظرفیت را مطرح کردند.

او افزود: با مطالعه سایر مسیرهای مشترک و مثلث‌های طلایی مشابه به این ساختار می‌رسیم که یک شهر به عنوان مبداء برای ورود با هواپیما و شهری برای خروج با خطوط هوایی در نظر گرفته می‌شود و سایر شهرهای مسیر با قطار به یکدیگر وصل می‌شوند. ما نیز می‌توانیم از این رویکرد برای به جریان انداختن و تقویت حمل و نقل در مثلث طلایی کشورمان استفاده کنیم.

فاطمی همچنین به هماهنگی بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی سه استان به منظور چارتر کردن پروازهای مشترک، انتخاب مبدا و مقصد از مثلث طلایی، بهره‌مندی از ۳۵ اثر ثبت جهانی در سه استان با رویکرد تولید محتوا و تعریف مسیرهای گردشگری و نیز استفاده از فرصت دارا بودن بازارهای هدف مشترک برای حفظ جایگاه صعودی گردشگری مثلث طلایی اشاره کرد.

توسعه متوازن نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری است

احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای توسعه متوازن گردشگری در استان‌های یزد، فارس و اصفهان به عنوان استان‌های مثلث طلایی گردشگری کشور، نیاز است توسعه متوازن در ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری داشته باشیم.

وی با تاکید بر نیاز به توازن پروژه‌ها در سطح استان افزود: اولویت فضاهای مورد نیاز در استان با توجه به نیازسنجی انجام پذیرفته فضاهای اقامتی و تفریحی در مرکز و غرب استان است و در حال حاضر ۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری در سطح استان وجود دارد.

تجری تعداد پروژه‌های در دست احداث گردشگری در استان یزد را ۳۰۴ پروژه عنوان کرد که با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد تومان در حال انجام است.

تجری جایگاه استان یزد از لحاظ تعداد پروژه‌ها را رتبه نخست و از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری در کشور رتبه پنجم اعلام کرد.

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پراکندگی پروژه‌های گردشگری در استان‌های یزد را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون تعداد فرصت‌های سرمایه‌گذاری ۵۷ مورد با ۱۱ بسته سرمایه‌گذاری تعیین شده است.

تجری، استفاده از مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای هر یک از استان‌های مثلث طلایی را به عنوان استان‌های پیشگام عنوان کرد و گفت: تلاش برای توسعه متوازن ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری با پیشبرد پروژه‌های سرمایه گذاری می‌تواند بستری مشترک برای تبادل گردشگری میان استان‌های مثلث طلایی و در نهایی توسعه متوازن گردشگری شود.

وی بر حمایت بیشتر سرمایه‌گذاران، تعیین معافیت‌های مالیاتی ویژه پروژه‌های تغییر کاربری یافته با رویکرد گردشگری و تلاش برای پیشبرد پروژه‌های سرمایه گذاری در هر سه استان مثلث طلایی تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا